The formalization of the concept of Functions Defined by More than One Sentence in Mathematics textbooks

Autores

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v13i2.3595

Palavras-chave:

Textbooks, Problem Situations, Functions

Resumo

The general objective of this work is to analyze how the Mathematics textbooks, made available by the National Textbook Program (PNLD) 2021 — Object 2, approach the formalization of the concept of Functions Defined by More than One Sentence. Thus, an exploratory research with a qualitative approach was carried out. The theoretical notes are based on theorists and researchers who deal with the researched themes. The study revealed that textbooks present these functions in a contextualized way, exploring problem situations that enable students to recognize regularities in real phenomena and generalize observed laws or patterns. The examples used include topics such as income tax, production cost and body temperature variation, demonstrating the practical application of these functions. It was also identified that the formalization of the concept of these functions is done intuitively, without explicit mathematical rigor.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Abrantes, P.; Serrazina, L. & Oliveira, I. (1999). A Matemática na educação básica. Lisboa: ME, DEB.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2018). Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília, DF: MEC/SEB.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília, DF: MEC/SEF.

Carvalho, J. B. P. & Lima, P. F. (2010). Escolha e uso do livro didático. In: J. B. P. Carvalho (Coord). Matemática: Ensino Fundamental. (v. 17, pp. 15-30). Brasília, DF: MEC/SEB..

Carvalho, J. B. P. F. (2018). The Brazilian mathematics textbook assessments. ZDM: Mathematics Education, 50(5), 773-785.

Creswell, J. W. (2010). Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução de M. Lopes. (3. ed.). Porto Alegre: Bookman.

Dante, L. R. (1996). Livro didático de Matemática: uso ou abuso? Em Aberto, 16(69), 83-97.

Freitas, I. (2009). Livro didático de História: definições, representações e prescrições de uso. In: M. M. D. Oliveira & A. F. B. Oliveira (Org.). Livros didáticos de História: escolhas e utilizações (pp. 11-19). Natal, RN: EdUFRN.

Lajolo, M. (1996). Livro didático: um (quase) manual de usuário. Em Aberto, 26(69), 3-7.

Oliveira, M. S. (2021). Os entrelaçamentos na aquisição e uso do livro didático. Revista Ensin@ UFMS, 2(6), 221-238.

Oliveira, M. S. (2023). Sequência didática para contextualização do ensino de função afim por partes: adaptação das questões dos livros didáticos. 235f. Dissertação (Mestrado em Matemática). Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Vitória da Conquista, BA.

Santos, J. W. & Silva, M. A. (2018). Relações de poder na idealização de livros didáticos de matemática. Práxis Educativa, 14(1), 250-272.

Santos, W. L. P. & Carneiro, M. H. S. (2013). Livro didático de ciências: fonte de informação ou apostila de exercícios? Contexto & Educação, 21(76), 201-222.

Stewart, J. (2014). Cálculo: volume I. Tradução de EZ2 Translate. (7. ed.). São Paulo, SP: Cengage Learning.

Tinoco, L. A. A. et al. (1996). Construindo o conceito de função no 1º grau. Rio de Janeiro, RJ: IM-UFRJ.

Publicado

2023-08-30

Como Citar

OLIVEIRA, M. S. DE; SILVA, F. S. The formalization of the concept of Functions Defined by More than One Sentence in Mathematics textbooks. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 13, n. 2, p. 1-18, 30 ago. 2023.

Edição

Seção

Artigos