Applets in learning fractions: a look from instrumental genesis to emergency remote teaching

Autores

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v13i3.3539

Palavras-chave:

Fractions as Measure, Exploratory Mathematics Teaching, Instrumentalization, Instrumentation, Rational Numbers

Resumo

This article investigates contributions by the applets Cuisenaire environment, Geometry and Fraction Models for learning fractions from the measurement perspective in classes based on Exploratory Mathematics Teaching developed during the Emergency Remote Teaching. This qualitative-interpretative research was performed with students of 6th grade groups of Elementary School. Instrumental Genesis is the theoretical-methodological lens to analyze the intentional action of the subject, who using mental schemes of use, transforms the artifact into an instrument. Cuisenaire environment allowed students mobilize strategies to carry out multiplicative comparisons among the rods and establish fractions equivalence understanding symbolic representation and numerical magnitude signaling. The applet Geometry allowed students performing quadrilateral measurement (sides, perimeters, and areas), and using the applet Fraction Models they validate or not the same magnitude of fractional and decimal representations. Associating the three applets favored students to understand the product property, which when multiplying two fractions different from zero and one, the result may be less than one of the two factors.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Almeida, A. C. & Oliveira, H. (2009). O processo de génese instrumental e a calculadora gráfica na aprendizagem de funções no 11.º ano. Quadrante, 18(1 e 2), 87-118.

Bailey, D.; Hoard, M. K.; Nugent, L. & Geary, D. C. (2012). Competence with fractions predicts gains in mathematics achievement. Journal of Experimental Child Psychology, 113, 447-455.

Basniak, M. I. & Estevam, E. J. G. (2018). Uma lente para analisar a integração de Tecnologias Digitais ao Ensino Exploratório de Matemática. In: VII Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (pp. 1-12). Foz do Iguaçu, PR.

Basniak, M. I. & Estevam, E. J. G. (2019). Uma lente teórica para analisar o potencial das tecnologias digitais no Ensino Exploratório de Matemática. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 32(2), 738-747.

Behr, M. J.; Lesh, R.; Post, T. R. & Silver, E. A. (1983). Rational Numbers Concepts. In: R. Lesh & M. Landau (Ed.). Acquisition of Mathematics Concepts and Process (pp. 91-125). Londres.

Bittar, M. (2011). A abordagem instrumental para o estudo da integração da tecnologia na prática pedagógica do professor de Matemática. Educar em Revista, (especial), 157-171.

Bueno, A. C. & Basniak, M. I. (2020). Construcción de escenarios en GeoGebra en la movilización de conocimientos matemáticos por alumnos con altas habilidades/superdotados. Paradigma, 41(2,), 252-276.

Canavarro, A. P.; Oliveira, H. & Menezes, L. (2012). Práticas de ensino exploratório da matemática: O caso de Célia. In: Actas do Encontro de Investigação em Educação Matemática 2012: Práticas de Ensino da Matemática (pp. 255-266). Portalegre: Sociedade Portuguesa de Investigação em Educação Matemática.

Ceale. (2014). Glossário Ceale: Termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte. Disponível em http://www.ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale. Acesso em 8 set. 2020.

Cyrino, M. C. C. T. & Teixeira, B. R. (2016). O Ensino Exploratório e a Elaboração de um framework para os Casos Multimídia. In: M. C. C. T. Cyrino (Org.). Recurso Multimídia para a Formação de Professores que Ensinam Matemática: elaboração e perspectivas (pp. 81-99). Londrina, PR: EDUEL.

Drijvers. P.; Kieran, C.; Mariotti, M. A.; Ainley, J.; Andresen, M.; Chan, Y. C.; Dana-Picard, T.; Gueudet, G.; Kidron, I.; Leung, A. & Meagher, M. (2010). Integrating Technology into Mathematics Education: Theoretical Perspectives. In: C. Hoyles & J. B. C. Lagrange (Ed.) Mathematics Education and Technology: Rethinking the Terrain (pp. 89-133). Springer.

Escolano, R. V. & Gairín, J. M. S. (2005). Modelos de Medida para la Enseñanza del Número Racional en Educación Primaria. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 1, 17-35.

Kieren, T. E. (1976). On the mathematical, cognitive, and instructional foundations os rational numbers. In: R. Lesh. (Ed.). Number and measurement: papers from a research workshop (pp. 101-144). Columbus, Ohio: ERIC/SMEAC.

Kieren, T. E. (1980). The rational number construct – its elements and mechanisms. In: T. Kieren. (Ed.) Recent Research on Number Learning (pp. 125-150). Columbus: Eric/Smeac.

Lamon, S. J. (2012). Teaching fractions and ratios for understanding – essential content knowledge and instructional strategies for teachers. (3. ed). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers Mahwah.

Moreira, J. A. M.; Henriques, S. & Barros, D. (2020). Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, (34), 351-364.

Obersteiner, A.; Dresler, T.; Bieck, S. M.; Moeller, K. et al. (2019). Understanding fractions: Integrating results from athematics education, cognitive psychology, and neuroscience. In: A. Norton & M. W. Alibali (Ed.). Constructing number: Merging perspectives from psychology and mathematics Education (pp. 135-162). Cham: Springer.

Oliveira, H.; Menezes, L. & Canavarro, A. P. (2013). Conceptualizando o ensino exploratório da Matemática: Contributos da prática de uma professora do 3.º ciclo para a elaboração de um quadro de referência. Quadrante, 22(2), 29-53.

Oliveira, V. S. D. & Basniak, M. I. (2021). O planejamento de aulas assentes no ensino exploratório de Matemática desenvolvidas no ensino remoto de emergência. Educação Matemática Debate, 5(11), 1-29.

Padilha, L. C. S. & Bittar, M. (2013). Apropriação da Tecnologia por Professores de Matemática para fins Pedagógicos: Uma Abordagem Instrumental. In: XI Encontro Nacional de Educação Matemática (pp. 1-15). Curitiba, PR.

Ponte, J. P. (2005). Gestão curricular em Matemática. In: GTI (Ed.). O professor e o desenvolvimento curricular. (pp. 11-34). Lisboa: APM.

Powell, A. B. (2018). Melhorando a epistemologia de números fracionários: Uma ontologia baseada na história e neurociência. Revista de Matemática, Ensino e Cultura, 13(29), 78-93.

Powell, A. B. (2019a). Measuring Perspective of Fraction Knowledge: Integrating Historical and Neurocognitive Findings. Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, 1, 1-19.

Powell, A. B. (2019b). Aprimorando o Conhecimento dos Estudantes sobre a Magnitude da Fração: Um Estudo Preliminar com Alunos nos Anos Iniciais. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 9(2), 50-68.

Rabardel, P. (1995). Les hommes et les technologies: une approche cognitive des instruments contemporains. Paris: Armand Colin.

Rabardel, P. (1999). Éléments pour une approche instrumentale en didactique des mathématiques. In: M. BailleuL (Ed.). Actes de la Xème Ecole d’Été en Didactiques des Mathématiques. Houlgate (pp. 202-213). IUFM de Caen.

Roque, T. (2012). História da matemática: uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas. Rio de Janeiro: Zahar, versão Kindle.

Torbeyns, J.; Schneider, M.; Xin, Z. & Siegler, R. S. (2015). Bridging the gap: Fraction understanding is central to mathematics achievement in students from three different continents. Learning and Instruction, 37, 5-13.

Valente, G. S. C.; Moraes, E. B.; Sanchez, M. C. O.; Souza, D. F. & Pacheco, M. C. M. D. (2020). O ensino remoto frente às exigências do contexto de pandemia: Reflexões sobre a prática docente. Research, Society and Development, 9(9), 1-13.

Vieira Pinto, A. (2005). O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro, RJ: Contraponto.

Publicado

2023-09-10

Como Citar

OLIVEIRA, V. S. D. DE .; BASNIAK, M. I. Applets in learning fractions: a look from instrumental genesis to emergency remote teaching. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 13, n. 3, p. 1-26, 10 set. 2023.

Edição

Seção

Artigos