Hidden Figures: an interdisciplinary resource to understand the relationship between Mathematics, history, and society

Autores

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v14i1.3519

Palavras-chave:

Mathematics, Interdisciplinarity, Representativeness, Social Contexts

Resumo

This study analyzed the impact of the interdisciplinary pedagogical activity carried out in the Integrated Project of Educational Practice I discipline on the understanding of Mathematics Education undergraduate students at Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT), campus Confresa, about the relationship between historical aspects of the constitution of Mathematics, social contexts in the constitution of humanity, and the representation of scientists in cinema, using the film Hidden Figures as a didactic resource. The results indicated that the activity contributed to a greater awareness among students about the importance of addressing issues of diversity, inclusion, and representation in their future teaching practices. Despite some limitations, the study pointed to the potential of interdisciplinary pedagogical activities to enrich the training of future teachers and promote a more inclusive and contextualized Mathematics Education.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Beauvoir, S. (1949). O Segundo Sexo. São Paulo, SP: Difusão Europeia do Livro.

Brasil. (2011). Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Ciência sem Fronteiras. Disponível em: https://www.gov.br/cnpq/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/programas/ciencia-sem-fronteiras; accessed on Apr. 12th 2023.

Crenshaw, K. (1991). Mapping the margins: Intersectionality, identity politics, and violence against women of color. Stanford Law Review, 43(6), 1241-1299.

Davis, A. Y. (2016). Mulheres, Raça e Classe. São Paulo, SP: Boitempo.

Freire, P. (2019). Pedagogia do oprimido (84. ed.). Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Gil, A. C. (2008). Métodos e Técnicas de Pesquisa Social (6. ed.). São Paulo, SP: Atlas.

Gould, S. J. (1991). A falsa medida do homem. Tradução de V. L. Siqueira. São Paulo, SP: Martins Fontes.

Hanashiro, D. M. & Carvalho, S. G. (2005). Diversidade Cultural: panorama atual e reflexões para a realidade brasileira. Revista Eletrônica de Administração, 11(5), 1-12.

Haraway, D. (1995). Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu, 5, 7-41.

Harding, S. (1986). The Science Question in Feminism. Ithaca, NY: Cornell University Press.

Harding, S. (1991). Whose Science? Whose Knowledge? Thinking from Women's Lives. Ithaca, NY: Cornell University Press.

Henderson, O. (2016). Hidden Figures. Disponível em: https://www.rogerebert.com/reviews/hidden-figures-2016; accessed on Apr. 12th 2023.

Heredero, E. S. (2010). A escola inclusiva e estratégias para fazer frente a ela: as adaptações curriculares. Acta Scientiarum. Education, 32(2), 193-208.

Hornaday, A. (2016). ‘Hidden Figures’ explores NASA’s untold history with nerve and vivacity. Disponível em: https://www.washingtonpost.com/goingoutguide/movies/hidden-figures-explores-nasas-untold-history-with-nerve-and-vivacity/2016/12/21/bfdfd61c-c60f-11e6-bf4b-2c064d32a4bf_story.html Accessed on Apr. 12th 2023.

Hussénius, A., Andersson, K., Gullberg, A. & Scantlebury, K. (2013). Ignoring Half the Sky: a feminist critique of Science Education’s knowledge society. In: N. Mansour & R. Wegerif, Science Education for Diversity: theory and practice, 8, 301-315.

Jordan, D. (2006). Sisters in Science: conversations with black women scientists about race, gender, and their passion for science. West Lafayette, In: Purdue University Press.

Keller, E. F. (1985). Reflections on Gender and Science. New Haven: Yale University Press.

Kuhn, T. S. (1962). A Estrutura das Revoluções Científicas. São Paulo, SP: Editora Perspectiva.

Ladson-Billings, G. (1995). Toward a theory of culturally relevant pedagogy. American Educational Research Journal, 32(3), 465-491.

Mills, C. W. (1997). The racial contract. Ithaca, NY: Cornell University Press.

Morisawa, M. (2017). ‘Estrelas Além do Tempo’: história real é ainda mais otimista. Available at https://veja.abril.com.br/coluna/e-tudo-historia/estrelas-alem-do-tempo-historia-real-e-ainda-mais-otimista; accessed on Apr. 12th 2023.

Page, S. E. (2007). The Difference: How the power of diversity creates better groups, firms, schools, and societies. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Ribeiro, M. S. (2001). O Romper do Silêncio: história e memória na trajetória escolar e profissional dos docentes afrodescendentes das Universidades Públicas do Estado de São Paulo. 2021. 211f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo. São Paulo.

Saraiva, L. A. & Irigaray, H. A. (2009). Políticas de diversidade nas organizações: uma questão de discurso? RAE - Revista de Administração de Empresas, 43(7), 337-348.

Scott, A. O. (2016). Review: 'Hidden Figures' honors 3 black women who helped NASA soar. Disponível em: https://www.nytimes.com/2016/12/22/movies/hidden-figures-review.html; accessed on Apr. 12th 2023.

Thomson, N. & Tippins, D. J. (2013). Envisioning Science Teacher Preparation for Twenty-First-Century Classrooms for Diversity: Some Tensions. Em N. Mansur & R. Wegerif, Science Education for Diversity: Theory and Practice, 8, 231-249.

Valian, V. (1998). Why So Slow? The Advancement of Women. Cambridge, MA: MIT Press.

Villaça, P. (2017). Estrelas Além do Tempo (Hidden Figures). Available at: https://www.cinemaemcena.com.br/critica/filme/8353/estrelas-alem-do-tempo; accessed on Apr. 12th 2023.

Publicado

2024-03-14

Como Citar

LOPES, T. B.; JESUS, J. S. R. DE. Hidden Figures: an interdisciplinary resource to understand the relationship between Mathematics, history, and society. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 14, n. 1, p. 1-16, 14 mar. 2024.

Edição

Seção

Artigos