Hermeneutic-phenomenological study of the teaching practice of polyvalent teachers

Autores

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v13i1.3360

Palavras-chave:

Fractions, Teacher Practice, Math Education, Hermeneutic, Phenomenology

Resumo

Studies in Math Education have, in the last twenty years, presented substantial results regarding the teaching methodologies used in elementary education. Thus, considering the context of the training of pedagogue teachers who teach Mathematics, we seek with this paper to present a study carried out with a group of polyvalent teachers about their methodological understandings concerning the teaching of fractions. For that, we used the hermeneutic-phenomenological methodology for data analysis, considering the alectic process as an instrument of extraction and interpretation. As results obtained in this study, we highlight the cultural aspects that stress the methodological choice by the teacher, here named cultural crystallization, as well as the gap between the mathematical concept of fraction and the methodological choice for its teaching. In addition to the results obtained through the hermeneutic-phenomenological analysis, the present paper brings possibilities and limitations regarding its use in research in Math Education.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Alves, P. C.; Rabelo, M. C. & Souza, I. M. (2014). Hermenêutica-fenomenológica e compreensão nas ciências sociais. Sociedade e Estado, 29(1), 181-198.

Alvesson, M. & Sköldeberg, K. (2009). Reflexive Methodology: new vistas for qualitative research. Londres: Sage publications.

Barth-Cohen, L. A.; Little, A. J. & Abrahamson, D. (2018). Building Reflective Practices in a Pre-service Math and Science Teacher Education Course That Focuses on Qualitative Video Analysis. Journal of Science Teacher Education, 29(2), 1-20.

Benedict, R. (2013). Padrões de Cultura. Tradução de R. Rosenbusch. São Paulo: Vozes.

Bicudo, M. A. V. (1999). Contribuição da fenomenologia aÌ€ Educação. In: M. A. V. Bicudo & I. F. Cappelletti (Org.). Fenomenologia: uma visão abrangente da educação (pp. 11-52). São Paulo: Olho d’Ãgua.

Campos, T. M. M.; Magina, S. & Nunes, T. (2006). O professor polivalente e a fração: conceitos e estratégias de ensino. Educação Matemática e Pesquisa, 1(8), 125-136.

Cavalieri, E. (2013). Transcendência e imanência na fenomenologia de Husserl. Estudos de Religião, 27(1), 35-58.

Edmonds-Wathen, C. (2019) Linguistic methodologies for investigating and representing multiple languages in mathematics education research. Research in Mathematics Education, 21(2), 119-134.

Formenti, L. & Jorio, F. (2019). Multiple Visions, Multiple Voices: A Dialogic Methodology for Teaching in Higher Education. Journal of Transformative Education, 17(3), 208-227.

Franco, M. A. S. (2015). Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações. Educação e Pesquisa, 41(3), 601-614. 2015.

Friz, M. C; Sanhueza, S. H; Sánchez, A. B; Belmar, M. M.; & Figueroa, E. M. (2008). Propuestas didácticas para el desarrollo de competencias matemáticas en fracciones. Horizontes Educacionales, 2(13), 87-98.

Gatti, B. & Nunes, M. M. R. (2009). Formação de professores para o ensino fundamental: estudo de currículos das licenciaturas em pedagogia. São Paulo: Fundação Carlos Chagas.

Giddens, A. (2013). A constituição da sociedade. São Paulo: Martins Fontes.

Husserl, E. (1986). A ideia da fenomenologia. Lisboa: Edições 70.

Josgrilberg, R. (2015). Fenomenologia e educação. Revista Notandum, 23(38), 5-14.

Julio, R. & Silva, G. H. G. (2018). Compreendendo a formação matemática de futuros pedagogos por meio de narrativas. Bolema, 32(62), 1012-1029.

Klüber, T. E. & Burak, D. (2008). A fenomenologia e suas contribuições para a educação matemática. Práxis Educativa, 3(1), 95-99.

Kluth, V. S. (2020). Metodologia de pesquisa fenomenológica em educação matemática: a rede de significação. Educação Matemática e Pesquisa, 22(3), 84-104.

Mometti, C. (2021a). O saber necessário à prática docente na humanidade digital. Revista De Educação Matemática, 18, 1-20.

Mometti, C. (2021b). O ensino de frações nos anos iniciais: um estudo cultural com professores polivalentes. Revista de História da Educação Matemática, 7, 1-32.

Proença, M. C. (2015). O ensino de frações via resolução de problemas na formação de futuras professoras de pedagogia. Bolema, 29(52), 729-755.

Tardif, M. (2012). Saberes docentes e formação profissional. Tradução de F. Pereira. São Paulo: Editora Vozes.

Tobin, K. & Ritchie, S. (2012) Multi-method, multi-theoretical, multi-level research in the learning sciences. Asia-Pacific Education Researcher, 21(1), 117-129.

Ubah, I. J. A. & Bansilal, S. (2018). Pre-service primary Mathematics teachers understanding of fractions: An action–process–object–schema perspective. South African Journal of Childhood Education, 8(2), 1-12.

Publicado

2023-03-10

Como Citar

MOMETTI, C. Hermeneutic-phenomenological study of the teaching practice of polyvalent teachers. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 13, n. 1, p. 1-16, 10 mar. 2023.

Edição

Seção

Artigos