Instrumental Meta-Orchestration: studies and outspreads

Autores

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v13i3.3349

Palavras-chave:

Instrumental Meta-Orchestration, Instrumental Orchestration, Digital Technologies, Teacher Education, Interdisciplinarity

Resumo

This paper discusses the trajectory of the instrumental meta-orchestration model (IMO) development, studies and results, and extensions. Instrumental meta-orchestration, developed as a solution for teacher training on instrumental orchestration (IO), relied on its development of concepts such as meta-situation, didactic meta-configuration, and meta-exploration model. An experimental study with its analysis led to the development of data visualisation instruments in an internal analysis context at the IO. These concepts and analysis instruments were used in research that followed that of the IMO, such as the extension of the IMO to interdisciplinary teachers’ education. The concepts of ad hoc reaction, artefacts such as didactic webdoc, and analysis of events between orchestrations show their potential and subsidise new research for teacher training in integrating digital technologies.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Drijvers, P.; Doorman, M.; Boon, P.; Reed, H. & Gravmeijer, K. (2010). The teacher and the tool: instrumental orchestrations in the technology-rich mathematics classroom. Educational Studies in Mathematics, 75(2), 213-234.

Gitirana, V. & Lucena, R. (2021). Orquestração instrumental on-line: um modelo pensado a partir do ensino remoto. Educação Matemática Pesquisa, 23(3), 362-398.

Lucena, R. (2018). Metaorquestração instrumental: um modelo para repensar a formação de professores de matemática. 2018. 382f. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica). Universidade Federal de Pernambuco. Recife, PE.

Meira, L. (1994). Análise microgenética e videografia: ferramentas de pesquisa em psicologia cognitiva. Temas de Psicologia, 2(3), 59-71.

Morais, C. M. (2021). O modelo da metaorquestração instrumental no ensino técnico integrado ao médio: um olhar interdisciplinar para o ensino da matemática. 2021. 243f. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica). Universidade Federal de Pernambuco. Recife, PE.

Morais, C. M.; Gitirana, V. & Lucena, R. (2021). Orquestração Instrumental interdisciplinar: uma proposta de formação para professores do ensino técnico. In: Anais do EMIP 2021 online. As contribuições das tecnologias para a matemática: realidade e futuro (p.1-15). Pesqueira, PE.

Pontes, E. F. (2022). Construção e experimentação de uma composição de orquestrações instrumentais de formação sobre Sala de Aula Invertida. 2022. 83f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica). Universidade Federal de Pernambuco. Recife, PE.

Rabardel, P. (1995). Les hommes et les technologies: Approche cognitive des instruments contemporains. Paris, Armand Colin.

Trouche, L. (2005). Construction et conduite des instruments dans les apprentissages mathématiques: nécessité des orchestrations. Recherches en Didactique des Mathématiques, 25, 91-138.

Vergnaud, G. (1996a). A teoria dos campos conceituais. In: J. Brun (Coord.). Didáticas das Matemáticas. Traduzido por M. J. Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget.

Vergnaud, G. (1996b). The theory of conceptual fields. In: L. P. Steffe; P. Nescher; P. Cobb; G. A. Goldin & B. Greer (Ed.). Theories of Mathematical learning (p. 219-239). Mahwah, Lawrence Erlbaum Ass.

Vergnaud, G. (2013). Pourquoi la théorie des champs conceptuels?. Infancia y Aprendizaje, 36(2), 131-161.

Publicado

2023-09-10

Como Citar

LUCENA, R.; MORAIS, C. M. DE; GITIRANA, V. Instrumental Meta-Orchestration: studies and outspreads. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 13, n. 3, p. 1-22, 10 set. 2023.

Edição

Seção

Artigos