Decoloniality and mathematics education: a possible dialogue in teacher education?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v29i83.3693

Keywords:

Teaching mathematics, Coloniality, Decoloniality, Decolonial spins, Education of teachers who teach mathematics

Abstract

This essay arises from the need to invite teachers who teach mathematics to introduce themselves to discussions and reflections on a decolonial option in mathematics education. In this sense, the objective is to present some aspects of a dialogue between the perspective of decoloniality and mathematics education as an emerging academic-political project in the education of teachers who teach Mathematics. To this end, the argumentation is organized in three axes: decoloniality, mathematics education from a decolonial perspective and possible decolonial turns in mathematics education. The first two parts of the debate are based on a two-way movement between decoloniality and Mathematics Education, calling for reflection on possible ways to overcome hegemonic Eurocentric colonial practices in the teaching and learning of mathematics. Therefore, in the third part, it dialogues with the results of research and extension projects, in order to illustrate possible paths of insurgencies for the realization of a decolonial mathematics education. In short, it is argued that looking at the structuring dimensions of decoloniality (power, being, knowledge and nature) can help in the desire of other perspectives to produce scientific knowledge, in particular mathematical knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

AGUIAR, Jórissa Danilla Nascimento. Teoria pós-colonial, estudos subalternos e América Latina: uma guinada epistemológica?. Estudos de sociologia, v. 21, n. 41, p.273-289, 2016.

BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón. Introdução: Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. In: _________. (org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 2. ed. 4. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2023, 9-26 (Coleção Cultura Negra e Identidades).

BICHO, Sávio; GONÇALVES, Harryson Júnio Lessa. Educação Matemática e a perspectiva decolonial: participantes, conhecimentos e modos de pensar em pesquisas brasileiras. Educação Matemática em Revista, v. 28, n. 80, p. 1-15, 2023.

CARVALHO, Ivanildo. Para o alto com Sankofa! CHC: Ciência Hoje das Crianças, v. 339, Rio de Janeiro, 2022. Disponível em: https://chc.org.br/artigo/para-o-alto-com-sankofa/. Acesso em: 27 jun. 2023.

FERNANDES, Filipe Santos. Matemática e colonialidade, lados obscuros da modernidade: giros decoloniais pela Educação Matemática. Ciência & Educação, Bauru, v. 27, p. 1-15, 2021.

FERNANDES, Filipe Santos; GIRALDO, Victor; MATOS, Diego. The decolonial stance in mathematics education: pointing out actions for the construction of a political agenda. The Mathematics Enthusiast, Missoula, v. 19, n. 1, p. 6-27, 2022.

GIRALDO, Victor. Formação de professores de matemática: para uma abordagem problematizada. Ciência & Cultura, São Paulo, v. 70, p. 37-42, 2018.

GIRALDO, Victor. Que Matemática para a formação de professores? Por uma Matemática problematizada. In: Encontro Nacional de Educação Matemática, 13., 2019, Cuiabá. Anais [...]. Brasília, DF: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2019. p. 1-12.

GIRALDO, Victor; FERNANDES, Filipe Santos. Caravelas à vista: giros decoloniais e caminhos de resistência na formação de professoras e professores que ensinam matemática. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 12, n. 30, p. 467-501, 2019.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

MENEGHETTI, Francis Kanashiro. O que é um ensaio-teórico?. Revista de administração contemporânea, Curitiba, v. 15, p. 320-332, 2011.

MIGNOLO, Walter D. A geopolítica do conhecimento e a diferença colonial. Revista lusófona de educação, v. 48, n. 48, p. 187-224, 2020.

NASCIMENTO, Elisa Larkin. Introdução às Antigas Civilizações Africanas. In: NASCIMENTO, E. L. (org.). A Matriz Africana no Mundo. São Paulo: Selo Negro, 2008. p. 55-72.

PAULUCCI, Eric Machado; OSORIO, Carolina Tamayo (org.). Vidas insurgentes na Educação Matemática: diálogos decoloniais. Bauru: Gradus Editora, 2024.

PEREIRA, Sandy Aparecida; GODOY, Elenilton Vieira. Decolonialidade na Educação Matemática: uma revisão sistemática de literatura. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 19, n. 42, p. 53-69, 2023.

QUINTERO, Pablo; FIGUEIRA, Patrícia; ELIZALDE, Paz Concha. Uma breve história dos estudos decoloniais. Arte e Descolonização. Masp Afterall, São Paulo, v. 3, p. 3-12, 2019.

SOUSA, Edson Carlos Sobral et al. Grupo Aya-Sankofa de estudos decoloniais e afrocentrados em Educação Matemática: trajetórias iniciais. Revista Currículo & Docência, Caruaru, v. 1, n. 1, p. 4-13, 2019.

TAMAYO, Carolina; RODRIGUES, Jackeline. Opção decolonial e modos outros de conhecer na Educação (Matemática). Revista de Educação Matemática (REMat), v. 18, p. 1-14, 2021.

VERÍSSIMO, Thaís Emanuela de Oliveira. (org.). Matemáfrica: Conhecimentos Matemáticos Africanos. Projeto de Extensão Matemáfrica. Recife, 2022.

WALSH, Catherine. Pedagogías Decoloniales. In: ALARCÓN, Tatiana Gutiérrez (y otros 6). Convergencias y Divergencias: hacia educaciones y desarrollos “otros”. Bogotá: Corporación Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO. Centro de Educación para el Desarrollo (CED), 2017. p. 55-77.

Published

2024-06-17

How to Cite

de Oliveira Veríssimo, T. E. ., Almeida, M. S. de, Silva Pinheiro, T., & Ferreira Monteiro, C. E. (2024). Decoloniality and mathematics education: a possible dialogue in teacher education?. Educação Matemática Em Revista, 29(83), 1-18. https://doi.org/10.37001/emr.v29i83.3693