Graduate Research in Mathematics Education in Paraíba: what brought us Ubiratan D’Ambrosio
DOI:
https://doi.org/10.37001/emr.v27i77.3200Keywords:
Mathematics Education, Ubiratan D'Ambrosio, Bibliographical research, Graduate Studies, ParaíbaAbstract
This paper presents descriptive research of bibliographic survey that analyzed Ubiratan D'Ambrosio's contributions to the Paraíba's Graduation Courses research in Mathematics Education, guided by the following investigative problem: which theoretical assumptions are observed in the Paraíba's Stricto Sensu research involving the scientific production of the Mathematics Educator Ubiratan D'Ambrosio? We consulted the institutional repositories of Dissertations and Theses of UFPB, UFCG and UEPB, from 2015 to 2021, checking which of them brought direct/indirect citations of Ubiratan D'Ambrosio. Then, we found 281 direct/indirect citations in 46 validated papers, which allow us to infer that his contributions are concentrated mainly in the master's degree researches at UEPB and linked to school practices. Regarding the thematic axes, we identified a predominance of citations related to Ethnomathematics, Pedagogical Practices, History of Mathematics, Technologies and Modeling. Studies such as this one allows us to materialize, systematize and memorialize the legacy of the Mathematics Educator Ubiratan D'Ambrosio and research in Mathematics Education. Future research agenda is enunciated in the treatment of tracing a scientific profile of Ubiratan D'Ambrosio's legacy, from the Paraiban undergraduate and graduate research.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BICUDO, M. A. V.; PAULO, R. M. Um ExercÃcio Filosófico sobre a Pesquisa em Educação Matemática no Brasil. Boletim de Educação Matemática (Bolema), Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 251-298, dez. 2011.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação: Uma Introdução à Teoria e aos Métodos. Tradução de Maria Alvarez, Sara dos Santos e Telmo Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.
BORGES, R. A. S.; DUARTE, A. R. S.; CAMPOS, T. M. M. A Formação do Educador Matemático Ubiratan D’Ambrosio: Trajetória e Memória. Boletim de Educação Matemática (BOLEMA), Rio Claro, v. 28, n. 50, p. 1056-1076, dez. 2014.
D’AMBROSIO, U. Da Realidade à Ação: reflexões sobre educação e matemática. 3. ed. Campinas: Summus Editorial, 1986.
D’AMBROSIO, U. Educação Matemática: da teoria à prática. 17. ed. Campinas- SP: Papirus Editora, 2009.
D’AMBROSIO, U. Educação Matemática: da teoria à prática. 23. ed. Campinas-SP: Papirus Editora, 2012.
D’AMBROSIO, U. Educação Matemática: Uma Visão do Estado da Arte. Pro-Posições, Campinas, v. 4, n. 1, p. 7-17, mar. 1993a.
D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018. (Coleção Tendências em Educação Matemática).
D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: um programa. Educação Matemática em Revista (EMR-SBEM), BrasÃlia, v. 1, n. 1, p. 5-11, abr. 1993b.
D’AMBROSIO, U. Informática, ciências e matemática. Net, BrasÃlia, jan. 1996.
JOSÉ, I. B. S.; JUNIOR, C. L. S. A Etnomatemática como Ciência a Serviço do Resgate Cultural. Revista Binacional Brasil Argentina (Revista RBBA), Bahia, v. 10, n. 2, p. 219-231, dez. 2021.
NOBRE, S. Ubiratan D’Ambrosio (1932–2021) – In Memoriam. Revista Brasileira de História da Matemática (RBHM), Rio Claro, v. 21, n. 41 p. 1-10, ago. 2021.
ROSA, M. Etnomatemática e o Papel de Ubiratan D’Ambrosio: Contribuições para a Educação Matemática. APEduC Revista/APEduC Journal, Ouro Preto, v. 2, n. 2, p. 13-26, nov. 2021.
ROSA, M.; OREY, D. C. Etnomodelagem: a arte de traduzir práticas matemáticas locais. 1. ed. São Paulo: Editora Livraria da FÃsica, 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.