Financial Education as a theme in National Mathematical Education Meeting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v27i77.3198

Keywords:

Financial education, National Meeting of Mathematics Education, Systematic review

Abstract

Financial Education (EF) is in greater evidence by researchers in Mathematics Education.??????? Thus, this article presents an analysis of publications involving EF present in the annals of the last four editions of the National Meeting of Mathematics Education (ENEM). A mixed approach was adopted, supported by a systematic review through the identification and analysis of 101 studies. The results showed that the works published in the first editions presented EF, predominantly, as a field reduced to the application of Financial Mathematics contents in everyday life. In the most recent editions, the definitions of PE identified in the texts presented more critical conceptions. The school environment was the most adopted by the researchers, with an emphasis on continuing teacher education and interventions with high school students. The results indicate an increase in publications on PE, recognizing the relevance of research in the school environment and in teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSIS, A. M. R. B. de; SANTOS, L. T. B dos. A educação financeira na formação inicial de professores que ensinam matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: como está acontecendo? Anais do XIII Encontro Nacional de Educação Matemática. Cuiabá-MT: SBEM, 2019.

BANCO CENTRAL DO BRASIL. Programa Aprender Valor. 2021. Disponível em https://aprendervalor.caeddigital.net/#!/programa. Acesso em 24 jul. 2021.

BASTOS, R. R. A construção de uma pesquisa sobre o conhecimento financeiro de estudantes do ensino fundamental. In.: Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo: SBEM, 2016. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/7698_4355_ID.pdf. Acesso em 25 out. 2021.

BORIOLA, Claudio. Projeto Educação Financeira nas Escolas, São Paulo, 2004. Disponível em: http://www.boriola.com.br. Acesso em 17 out.2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: versão final. 2017. Disponível em: <http://historiadabncc.mec.gov.br/documentos/bncc-2versao.revista.pdf>. Acesso em 12 nov. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação e Comissão de Valores Mobiliários. Programa Educação Financeira na Escola. Disponível em: https://www.edufinanceiranaescola.gov.br/. Acesso em 21 mar. 2022.

CAMPOS, A. B.; KISTEMANN JR., M. A. Contribuições da educação financeira crítica para tomada de decisões de consumo de jovens-indivíduos-consumidores. In.: Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática. Curitiba-PR: SBEM, 2013. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/anais/XIENEM/pdf/1981_720_ID.pdf. Acesso em 26 ago 2021.

COUTINHO, C. de Q. e S. O professor e o livro didático na abordagem da educação financeira. In.: Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo: SBEM, 2016. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/6091_2680_ID.pdf. Acesso em 24 out. 2021.

CRUZ, R. dos S.; BATISTELA, R. de F. O ensino de matemática financeira abrindo portas para a cidadania. In.: Anais do X Encontro Nacional de Educação Matemática. Salvador-BA: SBEM, 2010.

DANTAS, L. T.; SANTOS, B. C. M. dos. Uma proposta de educação financeira para os anos iniciais do ensino fundamental. In.: Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo: SBEM, 2016. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/5272_2927_ID.pdf. Acesso em 25 ago. 2021.

FERREIRA, F. P. da S. C; PIASSON, D; SANTOS, P. A. da S; COSTA, A. M. A. da. Objetos Digitais de Aprendizagem no Ensino da Educação Financeira. Anais do XIII Encontro Nacional de Educação Matemática. Cuiabá-MT: SBEM, 2019.

FERREIRA, G. G. Educação financeira e etnomatemática: um elo na construção da cidadania. Anais do XIII Encontro Nacional de Educação Matemática. Cuiabá-MT: SBEM, 2019.

KISTEMANN JR, M. A. Uma discussão sobre a Base Nacional Curricular Comum (BNCC) e o tema integrador “consumo e educação financeira†e o currículo de Matemática. In.: Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo: SBEM, 2016. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/4572_2679_ID.pdf. Acesso em 24 out. 2021.

LOPES, S. C.; PAIVA, A. M. S. de.; SÃ, I. P. de. Matemática financeira e contextualização: importante parceria na construção da cidadania crítica. In.: Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática. Curitiba-PR: SBEM, 2013. Disponível em:http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/anais/XIENEM/pdf/2712_1286_ID.pdf. Acesso em 26 ago. 2021.

MARINHO, F. C. V. GUERRA, P. A. R. da S.;CUSTÓDIO, F. de A.; ALMEIDA, L. F. A.; MEIRELES, R. M. C.; TRAMONTANO, A. F.; ARAÚJO, P. dos R. A gamificação em uma oficina de educação financeira para jovens do Complexo do Alemão. Anais do XIII Encontro Nacional de Educação Matemática. Cuiabá-MT: SBEM, 2019.

MUNIZ, I, Jr. Educação financeira e a sala de aula de matemática: conexões entre a pesquisa acadêmica e a prática docente. In.: Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo: SBEM, 2016. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/6333_4396_ID.pdf. Acesso em 25 out. 2021.

NACARATO, A. M. Práticas de formação e de pesquisa do professor que ensina matemática: uma construção narrativa. Perspectivas da Educação Matemática, v. 10, n. 24, 11

NASSER, L. O Ensino de Matemática Financeira na Escola Básica. In.: Anais do X Encontro Nacional de Educação Matemática. Salvador-BA: SBEM, 2010.

NEGRI, Ana Lucia Lemes. Educação financeira para o Ensino Médio da rede pública: uma proposta inovadora.2010. Dissertação (Mestrado em Educação). UNISAL – SP, 2010

ORGANIZATION FOR ECONOMIC AND CO-OPERATION DEVELOPMENT. Improving financial literacy. Analysis of issues and policies. Paris: OECD, 2005. Disponível em: https://read.oecd-ilibrary.org/finance-and-investment/improving-financial-literacy_9789264012578-en#page27 Acesso em 03 nov. 2021.

PELINSON, N. C. P.; BERNARDI, L. dos S. Cenário para investigação: possibilidades de uma educação financeira crítica para jovens campesinos. In.: Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo: SBEM, 2016. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/8024_3857_ID.pdf. Acesso em 26 ago 2021.

PESSOA, C. A. S. Educação Financeira: O que tem sido produzido em mestrados e doutorados defendidos entre 2013 e 2016 no Brasil? In: CARVALHÊDO, J. L. P.; CARVALHO, M. V. C de; ARAUJO, F. A. M. (orgs.). Produção de conhecimentos na Pós-graduação em educação no nordeste do Brasil: realidades e possibilidades. Teresina: EDUPI, 2016. p. 239-256. Disponível em: http://ufpi.br/arquivos_download/arquivos/ppged/arquivos/files/TRABALHOS%20ENCOMENDADOS_E-BOOK.pdf

PESSOA, C. A. S. Educação financeira na perspectiva da educação matemática crítica em livros didáticos de matemática dos anos iniciais do ensino fundamental. In.: Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo: SBEM, 2016. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/5176_2681_ID.pdf. Acesso em 24 out 2021.

REBELLO, A. P; ROUT, S. Educação Financeira no século XXI: uma proposta pedagógica para alunos do ensino médio. In: Jornada Nacional de Educação Matemática (5), 2014, Passo Fundo, RS). Educação matemática: o que ensinar? por que aprender? Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2014.

SANTOS, A. P. dos.; PRADO, M. E. B. B. Educação financeira e a formação continuada do professor. In.: Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo: SBEM, 2016. Disponível em: sbembrasil.http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/7991_4268_ID.pdforg.br. Acesso em 25 ago 2021.

SILVA, A. M. da. Uma proposta de formação continuada de professores em educação financeira escolar. In.: Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo: SBEM, 2016. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/7663_4395_ID.pdf. Acesso em 25 out 2021.

SILVA, A. M.; POWELL, A. B. Um Programa de Educação Financeira para a Matemática Escolar da Educação Básica: Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática. Curitiba: SBEM, 2013.

Published

2022-12-19

How to Cite

Ferreira, L. A., de Sousa Ferreira, M. A., & de Lima, I. P. (2022). Financial Education as a theme in National Mathematical Education Meeting. Educação Matemática Em Revista, 27(77), 199-216. https://doi.org/10.37001/emr.v27i77.3198