Calculating Fixed Income Investments with the Application "Savings & Interest Calculator"
DOI:
https://doi.org/10.37001/emr.v27i77.2476Keywords:
Financial Education, Mathematics Education, Problem Solving, Mobile Devices, Fixed IncomeAbstract
This paper seeks to present the application of a problem situation involving fixed income investment coupled with the use of the mobile device application “Savings & Interest Calculator”. We believe that the educational system should integrate mobile digital technologies in its curriculum, making calculations with comparison of interest rates, growth rate, tax rates and others, benefiting students' decision-making in the financial market. The activity was carried out in a 2nd grade class at a public school in the city of Boca do Acre - AM and aimed to analyze fixed income products as well as to make a decision in the face of a problem situation. And the main results were the development of a more active, reflective and dynamic learning in addition to the students developed a more in-depth view on fixed income investments.
Downloads
References
Referências
ALRO, H.; SKOVSMOSE, O. Diálogo e Aprendizagem em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2006.
BORBA, M. D. C.; SILVA, R. S. R. D.; GADANIS, G. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. BrasÃlia: MEC/SEB, 2016.
GABAN, A. A.; DIAS, D. P. Educação financeira e o livro didático de matemática: uma análise dos livros aprovados no PNLD 2015. In: XIII Encontro Nacional de Educação Matemática, 2016, São Paulo. Anais... São Paulo: SBEM, 2016.
GRÖHS, D. O. Educação Financeira CrÃtica: o caso dos alunos do 2.º ano do Ensino Médio de uma escola de Boca do Acre – AM com mediação de aplicativos móveis. 2020. 180 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Federal do Acre, Rio Branco, 2020.
INFOMONEY. O que é CDB? DisponÃvel em: https://www.infomoney.com.br/guias/cdb/. Acesso: em 4 ago. 2019.
KISTEMANN JÚNIOR, M. A. Uma discussão sobre a Base Nacional Comum Curricular Comum (BNCC) e o tema integrador “consumo e educação financeira†e o currÃculo de Matemática. In: XIII Encontro Nacional de Educação Matemática, 2016, São Paulo. Anais... São Paulo: SBEM, 2016.
NIGRO, T. Do mil ao milhão: sem cortar o cafezinho. Rio de Janeiro: Harper Collins, 2018.
SKOVSMOSE, O. Educação Matemática CrÃtica. Campinas: Papirus, 2001.
WINOGRAD, A. Alfabetização financeira: tudo o que você deve saber sobre finanças pessoais para melhorar sua vida econômico-financeira. São Paulo: Novatec Editora, 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.