The teaching of elementary mathematical knowledge in times of the intuitive method and the analytical intuitive method

Autores

Palavras-chave:

Arithmetic, Intuitive Method, Analytical Intuitive Method, Oscar Thompson, Sampaio Doria

Resumo

This paper aims to understand the methodological recommendations for the teaching of elementary mathematical knowledge in Brazilian primary school, in the 19th -20th century transition. The investigative approach adopted here consists of the analysis of a few writings by Oscar Thompson and Sampaio Doria, which werepublished in pedagogical São Paulo journals. They are: “The Public School” (“A Eschola Publica”) and “Journal of the Education Society” (“Revista da Sociedade de Educação”). In these journals, Oscar Thompson and Sampaio Doria circulated mainly methodological concepts for the teaching of arithmetic knowledge in primary school. From the standpoint of Arithmetic, we saw that, by appropriating Pestalozzian pedagogical concepts, Oscar Thompson recommended the teaching of numbers and calculation based on the intuitive method. Oscar Thompson?s article revealed that the Pestalozzian intuitive method already presented a teaching proposal based on groups of objects. In the methodology presented by Doria, the first calculation learning would not lie on memorizing Arabic symbols or fundamental signals, but rather on recognizing a set of concrete things resulting from an addition, a subtraction, a multiplication, or a division of objects.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Blay, M. (2006) Dictionnaire des concepts philosophiques. Paris: Larousse.

Carvalho, F. (1909) Tratado de methodologia. 3. ed. São Paulo: Livraria Francisco Alves;

Carvalho, M. M. C. (2013) Estratégias editoriais e territorialização do campo pedagógico: um livro de Sampaio Doria sob a pena do editor da biblioteca de educação. Revista História da Educação (Online). Porto Alegre, v. 17, n. 39, p. 39-56, jan./abr.

Chartier, R. (2014) A mão do autor e a mente do editor. 1. ed. Tradução George Schlesinger. São Paulo: Editora UNESP.

Doria, A. S. (1923) Applicações didacticas: methodo no ensino da mathmatica. Revista da Sociedade de Educação. São Paulo, v. I, n. 2, p. 160-173, out.

Doria, A. S. (1924) O ensino da Leitura. Revista da Sociedade de Educação. São Paulo, v. III, n. 7, p. 14-54, ago.

Echavarría, J. D. L. et al (2010) El Método Analítico. Colômbia: Universidade de Antioquia.

Locke, J. (1999) Ensaio acerca do entendimento humano. Tradução Anoar Aiex. São Paulo: Editora Nova Cultural.

Medeiros, V. A. (2002) Antonio de Sampaio Doria nos debates educacionais: A longa duração de uma “presença ausênciaâ€. II Congresso Brasileiro de História da Educação: História e memória da educação brasileira. Natal, RN: p. 1-11, nov.

Monarcha, C. (1999) Escola Normal da Praça: o lado noturno das luzes. Campinas, SP: Editora da Unicamp.

Nery, A. C. B. (2002) (In)Formando, Divulgando e Educando: uma década de imprensa periódica em São Paulo.

Nery, A. C. B. (2009) A Sociedade de Educação de São Paulo: embates no campo educacional (1921-1931). São Paulo: Editora Unesp.

Pereira, A. R. A. (1895) Leitura Intuitiva. In: THOMPSON, Oscar et al. A Eschola Publica: Ensaio de Pedagogia Pratica. São Paulo: Typographia Paulista, p. 15-28.

Pestalozzi, J. H. ([1801] 1889) Cómo Geetrudis enseña a sus hijos: fines y métodos de la éducacion del Pueblo. Cartas dirigidas a Gésser. Tradução José Tadeo Sepúlveda (versão chilena).

Pestalozzi, J. H. ([1818-1819] 2012) Cartas sobre educación infantil. 3. ed. Tradução de José María Quintana Cabanas. Madrid, España: Editorial Tecnos S. A.

Pestalozzi, J. H. ([1827] 2003) El canto del cisne. Tradução de José María Quintana Cabanas. Barcelona: Editorial Laertes.

Silveira, J. (1960) Leitura na Escola Primária. São Paulo: Empresa gráfica da “Revista dos Tribunaisâ€.

Souza, R. F. (2000) Inovação educacional no século XIX: A construção do currículo da escola primária no Brasil. Cadernos CEDES. Campinas: ano XX, n. 51, p. 9-28, nov.

Thompson, O. (1895) Arithmetica Elementar. In: Thompson, O. et al. A Eschola Publica: Ensaio de Pedagogia Pratica. São Paulo: Typographia Paulista, p. 29-54.

Thompson, O. (1910) Annuario do Ensino do Estado de São Paulo, referente aos anos 1909 e 1910. São Paulo: Typographia do “Diario Officialâ€.

Thompson, O. (1935) Escola Nova. Revista de Educação. São Paulo, ns. 9 e 10, vols. IX e X, mar.-jun., p. 196-203.

Valdemarin, V. T.; Pinto, A. A. (2010) Das formas de ensinar e conhecer o mundo: lições de coisas e método de ensino intuitivo na imprensa periódica educacional do século XIX. Revista Educação em Questão (Online). Natal: v. 39, n. 25, p. 163-187, set./dez.

Vidal, D. (2000) Escola Nova e processo educativo. In: LOPES, E. M. T.; FARIA FILHO, L. M.; VEIGA, C. G. (Orgs.). 500 anos de Educação no Brasil. 2. Ed. Belo Horizonte: Autêntica, p. 497-517.

Publicado

2015-07-01

Como Citar

OLIVEIRA, M. A. DE. The teaching of elementary mathematical knowledge in times of the intuitive method and the analytical intuitive method. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 5, n. 2, p. 117-130, 1 jul. 2015.

Edição

Seção

Artigos