Mathematical and professional knowledges: teachers training in Minas Gerais, official orientations, 1930

Autores

Palavras-chave:

Teacher Training, Mathematical Knowledges, Professional Knowledges

Resumo

The constitution of the primary teachers training curriculum has always been a result of several strengths for the definition of reference professional knowledges, i.e., definition of which knowledges of the curriculum training should characterize and specify the teacher’s profession. In the present text, we point out elements of indicative tension that exists between the providing of a basic and general training, therefore wide and a professional one, directed to the teacher practice specific demand, as it turns to the curriculum establishment to train a primary teacher. We prioritize the propositions for the structuring of the Normal School curriculum from the state of Minas Gerais, from an analysis of the Decree n. 9.450/ 1930. The chosen documentation for the construction of this text is from official nature and reveals us a movement that gave away little by little, a meanigful place to the untitled professional knowledges. The mathematical knowledges offered were of three natures: mathematical knowledges belonging to the part of the curriculum responsible for guaranteeing a general training of the primary future teacher; mathematical knowledges resulting from the elaborations of “how to teach”, produced with the legitimacy of educational sciences; and the approach with the school mathematical knowledges.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Azevedo, Fernando de. (1958). Novos Caminhos e Novos Fins. 3. ed., São Paulo: Edições Melhoramentos. Vol 7.

Borer, V. L. (2009). Les savoirs : un enjeu crucial de l’institutionnalisation des formations à l’enseignement. in Hofstetter, R. et al., Savoirs en (transformation), Raisons éducatives, p. 41 – 58.

Carvalho, M. M. C. de. (2000). Modernidade Pedagógica e Modelos de Formação Docente. São Paulo em Perspectiva, v.14, n.1. São Paulo. Jan/Mar.

Chervel, A. (1990). História das Disciplinas Escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, 2. 177-229.

Hofstetter, R. & Schneuwly, B. (2009). Introduction. Savoirs en (trans)formation. Au coeur des professions de l’enseignement et de la formation, in Hofstetter, R. et al., Savoirs en (transformation), Raisons éducatives, p. 7-40.

Lourenço Filho, M. Bergstrom. (1934). A Escola de Professores do Instituto de Educação. In: Arquivos do Instituto de Educação. Rio de Janeiro. V. I, n. 1. Jun.

Lourenço Filho, M. Bergstrom. (1945). Prática de Ensino. in: Arquivos do Instituto de Educação. Rio de Janeiro. V. II, n. 4. Dez.

Minas Gerais. (1910). Approva o regulamento que reorganiza as escolas normaes do Estado. Decreto n. 2.836 de 31 de maio de 1910, MG.

Minas Gerais. (1930). Secretaria do Interior do estado de Minas Gerais. Decreto n. 9.450 de 18 de fevereiro de 1930, MG. Regulamenta o ensino normal.

Monarcha, C. (2009). Brasil Arcaico, escola nova: ciência, técnica & utopia nos anos 1920- 1930. São Paulo: Ed. UNESP.

Pinto, K. P. (2006) Por uma nova cultura Pedagógica: Prática de Ensino como eixo da formação de professores primários do Instituto de Educação do Rio de Janeiro (1932-1937). 379 f. Tese de Doutorado (Educação: História, Política, Sociedade) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Saviani, D. (2009). Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação. v. 14, n.40, jan/abr. p. 143-155.

Souza, R. F. (2009). Alicerces da Pátria: História da Escola Primária no Estado de São Paulo (1890 – 1976). Campinas – SP: Mercado de Letras.

Tanuri, L. M. (2000). História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação. n. 14, mai/jun/jul/ago. p. 61-88.

Valente, W. R. (2010). A Matemática na Formação do Professor do Ensino Primário em São Paulo (1875-1930). São Paulo: UNIFESP.

Vidal, D. G. (1996). Ensaios para a Construção de uma Ciência Pedagógica Brasileira: o Instituto de Educação do Distrito Federal (1932-1937). Revista Brasileira Estudos Pedagógicos, Brasília, v 77, n. 185, p. 239-258, jan./abr.

Publicado

2015-07-01

Como Citar

SILVA, M. R. I. S. DA; VALENTE, W. R. Mathematical and professional knowledges: teachers training in Minas Gerais, official orientations, 1930. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 5, n. 2, p. 51-62, 1 jul. 2015.

Edição

Seção

Artigos