Contributions of the History of the Mathematical Education to the teachers education

Autores

Palavras-chave:

History of Mathematical Education, Identity of the Math Educator, School Culture

Resumo

The objective of this study is to analyze the potentiality of the history of mathematical education to the complex field of the education of the basic education Mathematics teacher. Considering that the historical knowledge is of great importance for the education of this professional, this text has been organized in three segments: the first deals with the absence/presence of history in the education of the Mathematics teacher; the second treats the norms and practices that give meaning to the school mathematics; the third focuses on the professional past of the Math teacher. At the end, it mphasizes the role of the history of mathematical education in the reconstitution of the professional identity of the math educator.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

CARVALHO, M. M. CH. de. (2005). Considerações sobre o ensino da história da educação no Brasil. In: GATTI JÚNIOR, D.; INÃCIO FILHO, G. ( orgs.). História da Educação em Perspectiva: ensino, pesquisa, produção e novas investigações. Campinas/SP: Autores Associados; Uberlândia/MG: Edufu. ( Coleção memória da educação), 33-46.

CATUNDA, O. (1962). La preparacion de professores de matemáticas. FEHR, H.F. (editor). Educacion de las Matematicas em las Américas. Um informe de la Primeira Conferencia Interamericana sobre la Educacion de las matemáticas. Columbia University: Bureau Publications, 64-78.

CERTEAU, M. de ( 1982). A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

CHARTIER, R. (1990 ). A história cultural : entre práticas e representações. Lisboa: Difel.

CHARTIER, R. (2007 ). La historia o la lectura del tiempo. Barcelona: editorial Gedisa S.A.

CHARTIER, R. (2008). Escuchar a los muertos com los ojos. Buenos Aires: Katz Editores.

CHERVEL, A. (1990). História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação. Porto Alegre: Pannonica, n. 2, 177-229.

CONTRERAS, D. J. (1997 ). La autonomia del profesorado. Madrid: Morata, 1997.

DUARTE, A. A; OLIVEIRA, M.C. A; PINTO, N.B. (2010). A relação conhecimento matemático versus conhecimento pedagógico na formação do professor de Matemática: um estudo histórico. ZETETIKÉ – FE – Unicamp – v. 18, n. 33 – jan/jun, 103-134.

GIROUX, H. A. ( 1997). Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas.

JULIA, D. (2002). Disciplinas escolares: objetivos, ensino e apropriação. In: LOPES, A.C.; MACEDO, E. (orgs.). Disciplinas e integração curricular:história e políticas. Rio de Janeiro: DP&A, 37-72.

MIGUEL, A; Miorim, M.A (2004). História na Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

NÓVOA, A. ( org.). ( 1992 ). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 77-92.

NOVOA, A. (1998). Histoire et comparaison ( essais sur l’Éducation). Lisbonne: Educa, 1998.

PIAGET, J. (1984). Para onde vai a educação? 8 ed. Rio de Janeiro: José Olympio Editora.

PINTO, N.B.; Fischer, M.C.B. (2010). A formação dos professores de Matemática em tempos de revolução curricular. UFJF/MG: Anais do IX Seminário Temático: A matemática moderna no Brasil e em Portugal: Estudos Históricos Comparativos.

ROXO, E. M. G. (1937). A matemática e o curso secundário. In: VALENTE, W.R. ( 2003) (org.). Euclides Roxo e a modernização do ensino de Matemática no Brasil. São Paulo: SBEM. Biblioteca do Educador Matemático. Coleção SBEM, v.1.

SANGIORGI, O. (1969) Progresso do Ensino da Matemática no Brasil. In: FEHR, H.F.(Org.).Educação Matemática nas Américas. Relatório da Segunda Conferência Interamericana sobre Educação Matemática. Tradução de Adalberto Bergamasco e L.H. Jacy Monteiro. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 76-88.

SCHÖN, D. (1992 ) Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. ( org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992, 77-92.

VALENTE, W.R ( 2005a). A matemática na escola: um tema para a história da educação. In: MATOS, J.M; MOREIRA, D. ( Orgs.). História do Ensino da Matemática em Portugal. Portugal: Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, 21-32.

VALENTE, W.R (2002). História da Matemática na Licenciatura: uma contribuição para o debate. Educação Matemática em Revista. SBEM, ano 9, n.11ª, edição especial, 88-94.

VALENTE, W.R (2005b). Do engenheiro ao licenciado: subsídios para a história da profissionalização do professor de Matemática no Brasil. Diálogo Educacional. Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Champagnat, v.5, n.16, set/dez, 75- 94.

VALENTE, W.R (2010). História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática. Bolema. UNESP: Rio Claro/SP, vol. 23, n.35A, abril, 123-136.

WARDE, M. J. (1990). Contribuições da história para a educação. Em Aberto. Brasília, INEP, vol.IX, n.47, jul./set., 2-11.

Publicado

2012-01-01

Como Citar

PINTO, N. B. Contributions of the History of the Mathematical Education to the teachers education. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 2, n. 1, p. 15-30, 1 jan. 2012.

Edição

Seção

Artigos