IFBA + comunidade virtual environment, an opportunity to learn plane Geometry: a proposal for chapada quilombola communities and an assistance the Pre-IFBA

Autores/as

  • Raimundo Carvalho Rabelo Filho Instituto Federal da Bahia
  • Pablo Mateus Brandão de Aquino Instituto Federal da Bahia
  • Mateus Alves Vieira Instituto Federal da Bahia

Palabras clave:

Virtual Learning Environment, Quilombola Communities, Ethnomathematics

Resumen

The construction of a virtual learning environment (AVA) for educational purposes is a conciliation between education and modernity, and this resource can enhance teaching-learning through new available technologies. The ethnomathematical study associating its use in virtual environments contributes to our platform dealing with the "several mathematics" contained in a community, enhancing the studies of the users, focusing them in the insertion into the IFBA. Our current focus is plane geometry, a discipline that involves about 30% of the math test of the IFBA Selective Process (PROSEL) from the years 2012 to 2017. The IFBA + COMUNIDADE is a pioneering project in the pre-IFBA process aimed at the traditional communities of Chapada Diamantina, as well as an attempt to demonstrate a new face to classical mathematics by helping our target audience (students of quilombola communities) to understand plane geometry.

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Biografía del autor/a

Raimundo Carvalho Rabelo Filho, Instituto Federal da Bahia

Rabelo é Engenheiro da Computação (Faculdade Área1), mestre em Gestão e Tecnologias aplicadas à Educação (UNEB) e doutorando em Ciências da Computação (UFBA). Tem experiência na área web desde 2003, atuou na gestão e desenvolvimento de diversos projetos. Atualmente, é docente pelo IFBA nas disciplinas: Desenvolvimento Web, Linguagem e Técnicas de Programação, Fundamentos de Engenharia Software, IHC e Introdução à Informática. Áreas de interesse: Sistemas Web, Engenharia de Software e Educação em Computação

Citas

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Publicado

2018-12-27

Cómo citar

RABELO FILHO, R. C.; AQUINO, P. M. B. DE; VIEIRA, M. A. IFBA + comunidade virtual environment, an opportunity to learn plane Geometry: a proposal for chapada quilombola communities and an assistance the Pre-IFBA. Revista Internacional de Pesquisa en Educación Matemática, v. 8, n. 3, p. 57-82, 27 dic. 2018.

Número

Sección

Artículos