The curriculum of Mathematics degree courses in public higher education institutions in the Amazon of Pará and the formation of reflective teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v12i1.2859

Keywords:

Reflective Teacher, Curriculum, Mathematics Teacher Training, Higher Education Institutions Publics, Pará Amazon

Abstract

The highlighted work is part of the field of studies that deal with mathematics education, with a focus on the curricular dimension and teacher training. It aims to analyze how the concept of reflective teacher is present in the curriculum of Licentiate Degree courses in Mathematics of Higher Education Institutions publics in the Amazon region of Pará, namely: Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa), Universidade Federal do Pará (UFPA), Universidade do Estado do Pará (UEPA) and Instituto Federal do Pará (IFPA). This is a research with a qualitative approach, descriptive-exploratory in nature. A documentary research was carried out, considering that the scope of the work was the Pedagogical Course Projects (PPC) of the aforementioned Higher Education Institutions. The analysis of the PPC focused on the objectives of the course and the profile of the graduate, as well as the syllabus of the subjects that make up the curriculum of the courses. The analysis carried out indicated that the PPC of the Mathematics Degree courses at the Higher Education Institutions in question present aspects of reflective teacher education, such as the domain of scientific knowledge to be taught and the dimension of the teacher as a strategist in teaching this discipline, however, other aspects appeared less frequently, such as the recognition that the teacher is not the only holder of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arroyo, M. (2013). Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes.

Backes, J. L. (2018). A construção de pedagogias decoloniais nos currículos das escolas indígenas. Eccos - Revista Científica, 45(2), pp. 41-58.

Brasil. (2002). Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002: dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília.

Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará. Faculdade de Matemática. (2013). Curso de licenciatura em matemática: projeto político pedagógico. Marabá: Unifesspa.

Gil A. C (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas.

Giroux, H. A. (1997). Professores como intelectuais transformadores. In: Giroux, H. A. (Org.). Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem (pp. 157-164). Porto Alegre: Artes Médicas.

Godoy, A. S. (1995). Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, 35(3), 20-29.

Kliebard, M. H. (2011). Burocracia e teoria do currículo. Currículo sem Fronteiras, 11(2), pp. 5-22.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2021). Ãrea territorial brasileira 2020: consulta por unidade da federação. Rio de Janeiro: IBGE, 2021.

Instituto Federal do Pará. (2017). Projeto Pedagógico do Curso de Matemática: Licenciatura. Belém.

Pimenta, S. G. (2006). Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: Pimenta, S. G. & Ghedin, E. (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 4 ed. São Paulo: Cortez.

Rosa, C. C. (2013). A formação do professor reflexivo no contexto da modelagem matemática. Tese de doutorado. Universidade Estadual de Maringá, Programa de Pós-Graduação em Educação para Ciência e Matemática.

Sacristán, G. (2000). O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed.

Skovsmose, O. (2017). O que poderia significar a educação matemática crítica para diferentes grupos de estudantes?. RPEM, 6(12), pp. 18-37.

Teitelbaum, K., Apple, M. (2001). Clássicos: John Dewey. Currículo sem Fronteiras, 1(2), pp. 194-201.

Universidade do Estado do Pará. (2012). Curso de licenciatura em matemática: projeto político pedagógico. Belém.

Universidade Federal do Pará. (2011). Projeto pedagógico do curso de licenciatura em Matemática modalidade presencial: campus Belém. Belém.

Valadares, J. M. (2006). O professor diante do espelho: reflexões sobre o conceito de professor reflexivo. In: Pimenta, S. G. & Ghedin, E. (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 4 ed. São Paulo: Cortez.

Zeichner, K. M. (2008). Uma análise crítica sobre a “reflexão†como conceito estruturante na formação docente. Educação & Sociedade, 29(103), 535–554.

Published

2022-01-01

How to Cite

NETO, J. DA S. E; REUTER, C. A. C.; GOMES, E. B. The curriculum of Mathematics degree courses in public higher education institutions in the Amazon of Pará and the formation of reflective teachers. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 12, n. 1, p. 200-221, 1 Jan. 2022.