Incidences and influences of Paulo Freire on research in Mathematics Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v12i1.2857

Keywords:

Critical Education, Emancipation, Epistemological Curiosity, Democratic Formation, Mathematics Education

Abstract

This research takes place in two main moments, initially encompassing a mapping of the Theses and Dissertations of the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and the CAPES Theses and Dissertations Catalog (CTD CAPES) that involve the teaching of mathematics, the curricular field and Paulo Freire and, in a second moment, make considerations using the discourse analysis of Orlandi (2012) and dialoguing these considerations with the work most heavily used by the researches covered in the mapping, the work of Freire (2002). In order to analyze the influence and incidence of Paulo Freire in the research involved in the first stage. In this sense, we present the main question: What are the meanings raised from the research of theses and dissertations of the BDTD and CTD CAPES that involve Paulo Freire in the Teaching of Mathematics? Considering the Freire theories as central to the establishment of a Critical Theory of curriculum, based on Silva (2016). Among the considerations made, we highlight that, despite the decreasing use of Freire in the research involved from 2018 onwards, the research involved in the mapping, as well as the theoretical systematizations, converge to the importance of using Freire's perspectives in the manifold studies, especially when these are sensitized to a fairer, egalitarian and quality-referenced education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apple, M. W. (2017). A luta pela democracia na educação crítica. Revista e-curriculum, 15(4), p. 894-926.

Araújo, F. M. (2015). Círculo tutorial: um diálogo transformador: a luz da etnomatemática, psicanálise e a pedagogía de Freire. Doctoral dissertation, Goiás Federal University at Goiânia, Brazil.

Belo, J. C. (2010). A formação de professores de matemática no timor-leste à luz da etnomatemática. Masters dissertation, Goiás Federal University at Goiânia, Brazil.

Beranger, M. (2007). Profissionalidade e identidade profissional do professor de matemática: o fenômeno do mal-estar docente e suas implicações. Masters dissertation, Pontifical Catholic University of São Paulo at São Paulo, Brazil.

Ferreira, A. R. C. (2016). A Educação de pessoas jovens e adultas em betim (MG), 1988-2007: perspectivas de educadores e professores de matemática. Doctoral dissertation, Federal University of Minas Gerais at Belo Horizonte, Brazil.

Ferreira, D. C. (2016). A intencionalidade na ação do professor de Matemática: discussões éticas da profissão docente. Masters dissertation, Federal University of Triângulo Mineiro at Uberaba, Brazil.

Forner, R. (2018). Modelagem matemática e o legado de Paulo Freire: relações que se estabelecem com o currículo. Doctoral dissertation, Paulista State University at Rio Claro, Brazil.

Freire, P. (2002). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra. (Original work published 1997)

Freire, P. (1997). Professora, sim; tia, não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’Ãgua.

Heller, A. (2016). O cotidiano e a história. São Paulo: Paz e Terra. (Original work published 1970)

Ishii, A. B. F. (2008). História oral no percurso de vida e de formação de professores e professoras de matemática: possíveis implicações curriculares, Masters dissertation, Pontifical Catholic University of São Paulo at São Paulo, Brazil.

Lima, D. S. (2013). A formação cidadã: uma análise das contribuições da Educação Matemática em uma prática colaborativa. Doctoral dissertation, University of Brasilia at Brasília, Brazil.

Lopes, A. C., & Macedo, E. (2011). Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez.

Morais, R. (2019). Currículo da vida: contribuições freireanas para o ensino da matemática. Masters dissertation, Federal University of São Carlos at Sorocaba, Brazil.

Orlandi, E. P. (2012). Análise de discurso: princípios & procedimentos. São Paulo: Pontes. (Original work published 1999)

Sacristán, J. G. (2000). O Currículo: Uma Reflexão sobre a Prática. São Paulo: Penso. (Original work published 1991)

Silva, T. T. (1999). Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica. (Original work published 1999)

Sousa, F. E. E. (2005). Formação contínua e mediação pedagógica no ensino de matemática. Masters dissertation, Federal University of Ceara at Fortaleza, Brazil.

Published

2022-01-01

How to Cite

MARTINI, L.; GODOY, E. V. Incidences and influences of Paulo Freire on research in Mathematics Education. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 12, n. 1, p. 29-48, 1 Jan. 2022.