Between shovels and hoes: interdisciplinary relationships in the Mathematics curriculum in/from the Countryside Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v12i1.2827

Keywords:

Syllabus, Mathematics Education in/from Contryside Education, Interdisciplinarity, Natural Sciences

Abstract

This study is part of a research project that aims to analyze and discuss the concepts of interdisciplinarity identified in research in the areas of Mathematics Education and Science Teaching related to Countryside Education. The issue we deal with here is the following: How can the curriculum for schools in/from the countryside be thought of in order to insert Mathematics in interdisciplinary proposals with the Natural Sciences? Scientific papers published in the annals of the National Meeting of Mathematics Education (ENEM) and in the National Meeting of Research in Science Education (ENPEC) are analyzed from the discourse analysis in a Foucauldian perspective. The research results point to some curricular premises defended in  in/from the countryside education and their reverberations in the analyzed discourses; highlights the theme that centralizes the objectives of an interdisciplinary curriculum: agriculture from an agroecological perspective; and points out reflections about the Mathematics teacher subject   in this context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, C. L. dos S., Larchert, J. M., Guzzi Filho, N. J. de. (2015). O Ensino de Ciências para os Alunos do Campo: Implicações para Efetivação do Direito à Educação Escolar. In: X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC. Ãguas de Lindóia.

Brick, E. M., & Borges, M. G. (2017). A ideia de área de conhecimento: contribuições para pensar a peculiaridade da formação inicial nas Licenciaturas em Educação do Campo no Brasil. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC. Florianópolis: UFSC.

Britto, N. S., & Paiter, L. (2017). Estudos do Currículo e Educação do Campo – Potencialidades reflexivas na interface com a Educação em Ciências. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC. Florianópolis: UFSC.

Bueno, O. T. M. et al. (2017). Diálogos de Saberes na Educação do Campo: observando os saberes etnopedológicos em Cerro Azul (PR). In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC. Florianópolis: UFSC.

Caldart, R. S. (2011). Licenciatura em Educação do Campo e Processo Formativo: qual o lugar da docência por área? In: Molina, M. C., & Sá, L. M. (Org.). Licenciaturas em Educação do Campo: registros e reflexões a partir das experiências piloto. (p. 95-121). Belo horizonte: Autêntica Editora.

Carcaioli, G. F., & Tonso, S. (2019). Formação de professores e Ensino de Ciências do Campo: uma discussão sobre a área do conhecimento. In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC. Natal: UFRGS.

Cardoso, E. C. de F. et al. (2017). Educação em Ciências e a Educação do Campo: relações possíveis na formação de professores da UFG – Regional Goiás. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC. Florianópolis: UFSC.

Corazza, S. (2001). O que quer um currículo. Pesquisas pós-críticas em educação. Petrópolis: Vozes.

Cunha, M. C. da, Wagner, D. R. (2019). Modelagem matemática, estágio supervisionado e Educação do Campo: relato de uma experiência formativa. In: XIII Encontro Nacional de Educação Matemática ¬– ENEM. Cuiabá.

Diniz, D. C., & Barros, A. H. C. (2016). A Licenciatura em Educação Do Campo na Formação de Professores em Ciências da Natureza e Matemática no Maranhão. In: Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática – ENEM. São Paulo.

Eleutério, R. de C., Pereira, L. B. C., Dufeck, L. de F., Vieira, V. G. (2019). O ensino de matemática na Escola do Campo: contribuição de uma prática docente à luz da Etnomatemática. In: XIII Encontro Nacional de Educação Matemática ¬– ENEM. Cuiabá.

Faria, A. R. et al. (2009). O eixo educação do campo como ferramenta de diálogo entre saberes e docência. In: Rocha, A. M. I., & Martins, A. Educação do Campo: desafios para a formação de Professores. Belo Horizonte: Autêntica.

Fernandes, F. L. P. (2016). Práticas Profissionais do Campo e a Matemática: Um Olhar para a perspectiva pedagógica da Etnomatemática na Licenciatura em Educação Do Campo. In: Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática – ENEM. São Paulo.

Foucault, M. (2008). A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de janeiro: Forense Universitária.

Foucault, M. (1985). Microfísica do poder. 5ª edição. Rio de Janeiro, Graal.

Halmenschlager, K. R. et al. (2017). Abordagem de temas no Ensino de Ciências e Matemática: um olhar para produções relacionadas à Educação do Campo. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC. Florianópolis: UFSC.

Lima, V. de A., Robaina, J. V. L. (2019). Formação de Professores do Campo de Ciências da Natureza: O que os Encontros Nacionais de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPECS) de 2009-2017 dizem? In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC. Natal: UFRGN.

Miletto, M. F., Robaina, J. V. L. (2019). Educação do Campo, Agroecologia e o ensino de Ciências: um recorte sobre as produções brasileiras In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC. Natal: UFRGN.

Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Secretaria da Educação Fundamental.

Molina, M. C. (2014). Apresentação. In: Licenciaturas em Educação do Campo e o ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do trabalho docente interdisciplinar. Molina, M. C. (Org.). Brasília: MDA.

Moreira, A. F., & Silva, T. T. (2000). Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução. In: Moreira, A. F., & Silva, T. T. (Org.). Currículo, cultura e sociedade. 4. ed. (p. 7-37). São Paulo: Cortez.

Neto, A. J. de M. (2009). Formação de professores para a Educação do Campo: projetos sociais em disputa. In: Rocha, A. M. I., & Martins, A. A. Educação do Campo: desafios para a formação de professores. Belo Horizonte: Autêntica.

Ramal, C. T. (2016). Ruralismo pedagógico versus concepção de educação do MST: Abordagens divergentes de projetos de Educação do Campo no Brasil. Tese de Doutorado em Educação Escolar, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras, Brasil.

Rocha, A. M. I., Martins, A. A. (2009). Formar docentes para a Educação do campo: desafio para os movimentos sociais e para a universidade. In: Rocha, A. M. I., Martins, A. A. Educação do Campo: desafios para a formação de professores. Belo Horizonte: Autêntica.

Rodrigues, J. (2019). Um olhar sobre a possível contribuição da Etnomatemática no ensino de matemática para alunos de uma escola da cidade de piracema na zona Rural de Minas Gerais. In: XIII Encontro Nacional de Educação Matemática ¬– ENEM. Cuiabá.

Sá, J. R., & Fonseca, M. da C. F. R. (2016). “Aí a gente fica numa sinucaâ€: desafios da formação e da atuação docente na Educação (Matemática) do Campo. In: Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática – ENEM. São Paulo.

Sakai, E. da C. T., Nogueira, K. F. P., Andrade, S. V. R. de. (2016). Percursos da Educação do Campo: um olhar para as aulas de Investigações Matemáticas. In: Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática – ENEM. São Paulo.

Santos, C. M., Kato, D. S., Franco, R. A. G. (2017). Investigação temática em uma escola do campo do município de Uberaba-MG: identificando situação limite para o estudo da biodiversidade. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC. Florianópolis: UFSC.

Silva, D. K. da, Kato, D. S. (2017). A controvérsia agroecológica em uma abordagem intercultural de Educação Científica: a biodiversidade nos discursos de licenciandos do campo. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC. Florianópolis: UFSC.

Silva, F. de J. F. da. (2016). Práticas socioculturais, problematizações e matematizações em um assentamento rural. In: Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática – ENEM. São Paulo.

Silva, M. (2004). Educação do Campo e Desenvolvimento: uma relação construída ao longo da história.

Silva, T. T. da. (1999). Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. BH: Autêntica.

Silva, U. M., Bicho, J. S. (2019). Etnomatemática e relações interdisciplinares na Educação do Campo: a partir da horta mandala. In: XIII Encontro Nacional de Educação Matemática ¬– ENEM. Cuiabá.

Veiga-Neto, A. (1996). A ordem das disciplinas. Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul em Porto Alegre, Brasil.

Published

2022-01-01

How to Cite

SARTORI, A.; DUARTE, C. G. Between shovels and hoes: interdisciplinary relationships in the Mathematics curriculum in/from the Countryside Education. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 12, n. 1, p. 222-235, 1 Jan. 2022.