An invitation for meetings with another schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v11i2.2554

Keywords:

Spaces-Schools, Decoloniality, Abissal Lines, Communities of Descendants African Slaves, Image

Abstract

For the production of this essay, a master’s dissertation called “What do you only see at school? Meetings, students, scenes, and ... ” constitutes a scenario. In this dissertation, two secondary schools of the State of Mato Grosso do Sul, Brazil: the quilombola[communities of descendants African slaves] rural school Zumbi dos Palmares, inJaraguari-MS, and the urban school Padre José Valentim, in Campo Grande-MS. We started an exercise of producing with the students of these two schools and we bet on the inventive imagetic and filmic force. We elaborate some activities-devices that would make it possible to invent spaces-schools. The students of two schools exchanged their productions in order to know the school places of each other. This writing exercise with, which is also a research exercise, was done in the direction of decolonial think-know-how, which helped us to be with these students beyond to a white, Christian, male, Eurocentric logic and narrative. This writing exercise offer to us other possibilities. Colonial lines, which inhabit and house the school, which give colors, smells and sounds, which exclude, which enhance, were produced as contour-invitations of other inventions, in other schools, in others mathematics educations researches.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barbosa, C. (2017). O espaço em devir no documentário: cartografia dos encontros entre cinema e escola. [Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas]. Campinas.

Belezza, E. O. (2014). Desacostumar os olhos: experimentando (em) vídeos/espaços/poesias. [Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas]. Campinas.

Cai, J., Mok, I. A., Reddy, V., & Stacey, K. (2016). International comparative studies in mathematics: Lessons for improving students’ learning. Springer Nature.

Pereira, E. A. (2014). As relações de autoridade na escola e na família segundo os adolescentes. [Dissertação de Mestrado, Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo]. São Paulo.

Romaguera, A. R. T.; Wunder, A. (2016). Políticas e Poéticas do Acontecimento: do silêncio a um risco de voz. Revista Brasileira de Estudos da Presença,6(1), 124-146.

Santos, B. D. S. (2007). Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Revista crítica de ciências sociais, (78), 3-46.

Santos, B. D. S. (2019). O fim do império cognitivo: as afirmações das epistemologias do Sul. Autêntica Editora.

Skliar, C. (2014). Desobedecer a linguagem: educar. Autêntica Editora.

Viana, B. L. N. (2020). O que só você vê na escola? Encontros, alunxs, cenas, e... Dissertação de mestrado, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Instituto de Matemática, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Campo Grande.

Published

2021-05-01

How to Cite

VIANA, B. L. N.; SANTOS, J. R. V. DOS. An invitation for meetings with another schools. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 11, n. 2, p. 153-172, 1 May 2021.