The teaching proposal of Probability in a Brazilian Elementary School textbook collection

Autores

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v10i3.2109

Palavras-chave:

Probability, Brazilian Textbooks, Primary School, Didactical Organization, Mathematical Organization

Resumo

We present in this article the analysis of the probability teaching proposal ofa textbook collectionused in the initial years of Brazilian elementary school, approved by the National Program of Textbooks (PNLD) in 2016. This work is related to the study group of Didactics of the Mathematics (DDMat). As a theoretical and methodological contribution, we used the anthropological theory of didactic, developed by Yves Chevallard and collaborators, that allows us to model and analyze the choices regarding mathematics and didactics present in the teaching of probability in the collection adopted. By the production and analysis of data, we noticed that some notions regarding probability were proposed from the volume referring to the second year of elementary school, in activities about possibilities. The formalization of the probability concept was presented in the last volume of the collection with activities associated with the idea of ??fraction, ratio and percentage.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Bittar, M. (2017) The Anthropological Theory of the Didactic as a methodological tool for analysing textbooks.Zetetiké, Campinas, SP, pp. 364-387.

Brasil. (1997) Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental. ParâmetrosCurricularesNacionais. Brasília: MEC/SEF.

Brasil. (2015) Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Guia de LivrosDidáticos, PNLD/2016. Brasília: MEC/SEF.

Bryant, P. Nunes, T. (2012). Children’s understanding of probability: a literature review. Nuffield Foundation. pp. 1-86.

Casabò, M. B. (2018). Study and research paths: a model for inquiry. In: Proc. Int. Cong. Of Math. Rio de Janeiro,v.3. pp. 4001-4024.

Chevallard, Y. (1991). La transpositiondidactique. Grenoble: La pensée Sauvage.

Chevallard, Y. (1998) Analyse des pratiques enseignantes et didactique des mathématiques: L’approcheanthropologique. RecherchesenDidactique des Mathématiques, 19(2), pp. 221-266.

Chevallard, Y. (2002). Organiserl’étude. 3. Écologie&régulation. In: Actes de la 11e École d’Été de didactique des mathématiques. Grenoble: La Pensée Sauvage, pp. 41-56(cit.onp.4003).

Dante, L. R. (2014). Projeto Ãpis: Alfabetização matemática. Obra em três volumes para alunos do primeiro ao terceiro ano. 2. ed. São Paulo: Ãtica.

Dante, L. R. (2014). Projeto Ãpis: Matemática. Obra em dois volumes para alunos do quarto e quinto ano. 2. ed. São Paulo: Ãtica.

Frison, M. D. et al. (2009) Livro didático como instrumento de apoio para construção de propostas de ensino de ciências naturais. In: Encontro Nacional De Pesquisas Em Educação E Ciências (Enpec), 7, 2009, Florianópolis. Anais...Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Gal, I. (2005). Towards 'probability literacy' for all citizens.In G. Jones (ed.),Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning,pp. 43-71.

Gascón, J. (2003) La necessidade de utilizar modelos em didáctica de la matemáticas. Educação Matemática e Pesquisa, São Paulo, v. 5, n. 2, pp. 11-37.

Kaspary, D. (2020). Relations entre deux institutions noosphériennes :effets d’un systèmed’évaluation de manuelsdidactiques. Revista Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 22, n. 4, pp. 250-258.

Santana, M. R. M. de. (2011) O acaso, o provável, o determinístico: concepções e conhecimentos probabilísticos de professores do ensino fundamental. Master'sthesis (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, pp. 1-96.

Santana, M. R. M.; Borba, R. E. S. R. (2010). Como a probabilidade tem sido abordada nos Livros Didáticos de Matemática de Anos Iniciais de Escolarização. In: Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM). Anais... Bahia: Sociedade Brasileira de Educação Matemática. p. 1-10.

Silva, R. C. B. (2016). É a moeda que diz, não é a gente que quer não: conhecimentos probabilísticos de crianças em situações de jogos. Master'sthesis (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Brasil.

Verbisck, J. T. S. (2019). Uma análise praxeológica da proposta de ensino de probabilidade em livros didáticos da educação básica. Master's thesis, Federal University of Mato Grosso do Sul, Brasil.

Wozniak, F. (2005). Conditions et contraintes de l’enseignement de la statistiqueenclasse de secondegénérale. Un repéragedidactique. Doctoral dissertation.L’université Claude Bernard – Lyon, France.

Publicado

2020-09-01

Como Citar

VERBISCK, J. T. DOS S.; BITTAR, M. The teaching proposal of Probability in a Brazilian Elementary School textbook collection. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 10, n. 3, p. 27-44, 1 set. 2020.

Edição

Seção

Artigos