A study on the semiotic representations and the cognitive theory of multimedia learning in Math classes using digital videos

Autores

Palavras-chave:

Cognitive Theory, Multimedia Learning, Semiotic, Representations, Mathematics

Resumo

This paper aims to identify, through a field work, the conversions and the treatments in the register of semiotic representations produced by students from their interaction with digital videos. Therefore, we present a categorization of digital videos, according to Mayer’s cognitive theory of multimedia learning, seeking possible relations of semiotic representation registers that appear in the videos with those submitted by the students in writing activities. The videos deal with the content of: rule of three, linear equations, polynomial function graph, modular functions, rational function, trigonometric functions, derivative function and integral function. The research subjects were thirteen students beginning undergraduate courses in Physics, Chemistry, Education, Production Engineering, Textile Engineering, Mathematics and Production Engineering with emphasis in Agribusiness. We have noted, from the point of view of mathematical contents, different semiotic representations expressed by the students in activities related to the same digital video. The results show that students do not restrict their representations to the content alone, on what the videos show, but they connect that information with their own ideas.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

CAMPBELL, D. T.; STANLEY, J. C..(1979). Delineamentos experimentais e quase-experimentais de pesquisa. São Paulo: EPU/EDUSP.

CLARK, R. C.; MAYER, R. E.. E-Learning and the Science of Instruction: proven guidelines for consumers and designers of Multimedia Learning. San Francisco: Pfeiffer, 2011.

CLARK, R. C.; NGUYEN, F. ;SWELLER, J. (2006). Efficiency in learning: Evidence-based guidelines to manage cognitive load. San Francisco: Pfeiffer.

DUVAL, R. (2003). Registros de representações semióticas e funcionamento cognitivo da compreensão em matemática. In: ALCÂNTARA, Sílvia Dias (org.) – Aprendizagem em Matemática: registros de representação semiótica. Campinas, Papirus Editora.

DUVAL, R. (2009). Semiósis e pensamento humano: Registros semióticos e aprendizagens intelectuais (Fascículo). Tradução de Lênio Fernandes Levy e Marisa Rosâni Abreu da Silveira. São Paulo: Livraria da Física.

DUVAL, R. (2011). Ver e ensinar a matemática de outra forma: entrar no modo matemático de pensar os registros de representações semióticas. Organização Tânia M.M. Campos. Tradução Marlene Alves Dias. São Paulo: PROEM.

FREITAS, D. S.; ROSA, M. (2010). Vídeos Matemáticos Construídos com o Youtube: contribuições para a educação matemática. Anais do XV EBRAPEM. Fortaleza.

KATO, L. A. et al. (2013). Estratégias de resolução em problemas do Campo Conceitual Aditivo: um estudo com alunos ingressantes nos Cursos de Ciências Exatas. Boletim GEPEM. nº 62 jan/jun 2013. Rio de Janeiro: UFRJ.

LOPES, J. J. (1995). Leituras do vídeo didático de física: estudo de alguns episódios. 152p. Dissertação. Universidade de São Paulo - Instituto de Física e Faculdade de Educação. São Paulo.

LUZ, S. V. da. (2010). Aprendizagem significativa de Função do 1º Grau: uma investigação por meio da modelagem matemática e dos mapas conceituais. 172 f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá.

MAYER, R. E. (2003) Elements of a science of E-learning. J. Educational Computing Research, Vol. 29(3), p. 297-313. Nova York: Baywood Publishing Co., Inc.

MAYER, R. E. (2009). Multimedia Learning. Nova Iorque: Cambridge University Press.

MAYER, R. E. ;DURSO, F. T. (1999). Instructional technology. Handbook of applied cognition. (pp. 551-569). New York, NY, US: John Wiley & Sons Ltd, xxii, 881 pp.

MEIRA, L. (1994). Análise microgenética e videografia: ferramentas de pesquisa em psicologia cognitiva. Recife: editora UFPE.

MENEGHETTI, R. C. G.; REDLING, J. P. (2012). Tarefas Alternativas para o Ensino e a Aprendizagem de Funções: análise de uma intervenção no Ensino Médio. Bolema, Rio Claro, (SP), v. 26, n. 42ª, p. 193-229.

MONTEIRO JÚNIOR, F. N. (2010). Somando Funções Trigonométricas: uma reconstrução didática do conceito de timbre a partir de duas experiências pedagógicas. Bolema, Rio Claro (SP), v. 23, nº 36, p. 597-624.

SWELLER, J. (2005). Implications of cognitive load theory for multimedia learning. In: R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning (pp. 19–30). New York: Cambridge University Press.

VALENTE, J. A. et al. (1999). O computador na sociedade do conhecimento. Coleção Informática para a mudança na educação. Campinas: UNICAMP/Nied.

VERGNAUD, G. (2009). A Criança, a Matemática e a Realidade: Problemas do Ensino da Matemática na Escolar Elementar. Tradução de Maria Lucia Faria Moro; Revisão técnica Maria Tereza Carneiro Soares. Curitiba: Editora da UFPR.

Publicado

2015-01-01

Como Citar

CARDOSO, V. C.; OLIVEIRA, S. R. DE; KATO, L. A. A study on the semiotic representations and the cognitive theory of multimedia learning in Math classes using digital videos. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 5, n. 1, p. 36-54, 1 jan. 2015.

Edição

Seção

Artigos