Some implications of Wittgenstein’s idea of use for learning mathematics through mathematical modelling

Autores

Palavras-chave:

Mathematical Modelling, Mathematics Learning, Use, Grammar

Resumo

This article reports a study which aim was to identify and characterise ways of understanding mathematics learning through mathematical modelling in a school environment from a Wittgensteinian perspective. Mathematical modelling in a school context can be understood as an approach involving real problem situations in school mathematical content. The subject to be discussed is based philosophically on the idea of meaning as the use we attribute to words, a concept developed by the philosopher Ludwig Wittgenstein. Based on this understanding, we analyse the theoretical definitions that Anna Sfard, following Wittgenstein, posits regarding mathematics learning in schools. We conducted a qualitative study in which we analysed the discourse of a group of students and a teacher produced during the implementation of mathematical modelling. The analysis of this discourse, based on the ideas of both Ludwing Wittgenstein and Anna Sfard, allowed us to point out that mathematics learning through mathematical modelling is characterised by the identification of similarities between the uses for which words are mobilised in the school environment and the uses of words suggested by problem situations addressed in mathematics modelling. We have also identified how the teacher guides students regarding the legitimate uses of words in mathematics classes.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

AlrØ, H., &Skovsmose, O.(2002).Dialogue and learning in mathematics education: intention, reflection, critique. Dordrecht: Kluwer.

Angrosino, M. V. (2005).Recontextualizing observation: ethnography, pedagogy, and the prospects for a progressive political agenda. In: N. K. Denzin, & Y.S. Lincol ( Eds.), Handbook of qualitative research. 3. ed. (pp. 729-745). Thousand Oaks: Sage.

Araújo, J. L. (2010). Brazilian research on modelling in mathematics education. ZDM-The International Journal on Mathematics Education,42,337-348.

Araújo, J. L. (2007). A prática dos alunos no ambiente de Modelagem Matemática: o esboço de um framework. In: J. C. Barbosa., A.D. Caldeira, A. D, & J.L. Araújo (Eds.). Modelagem Matemática na Educação Matemática Brasileira: pesquisas e práticas educacionais(pp. 161-174). Recife: SBEM.

Araújo, J. L. (2007).A relação entre matemática e realidade em algumas perspectivas de modelagem matemática na educação matemática In: J. C. Barbosa, A.D. Caldeira & J.L. Araújo (Eds.), Modelagem Matemática na Educação Matemática Brasileira: pesquisas e práticas educacionais (pp. 17-32).Recife: SBEM.

Barbosa, J.C.(2006).Mathematical modelling in classroom: a critical and discursive perspective. ZDM –The International Journal on Mathematics Education, 38(3),293-301.

Bassanezi, R.C. (2002). Ensino - aprendizagem com Modelagem Matemática. São Paulo: Contexto.

Bean, D. (2007). Modelagem matemática: uma mudança de base conceitual. In.: Proceeding of 5st National Conference of Mathematical Modelling, Ouro Preto: UFOP.

Biembengut, M.S., & Hein.N. (2003). Modelagem matemática no ensino. 3ª ed. São Paulo: Contexto.

Blum, W., &Ferri, R. (2009). Mathematical modeling: can it be taught and learnt? Journal of Mathematical Modelling and Application, 1, 45-58.

Bogdan, R.C., & Biklen. S.K.(1994)Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto LDA.

Brasil.(2002).Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental.Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais, Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: Ministério da Educação.

Charmaz, K.(2006).Constructing grounded theory: a practical guide through qualitative analysis. Thousand Oaks: SAGE Publications.

Cifuentes, C. J., & Negrelli, L. G.(2011). O processo de modelagem e a discretização de modelos contínuos como recurso de criação didática. In.: L. M.W . Almeida., J.L. Araújo & E. Bisognin (Eds.). Práticas de modelagem matemática na educação matemática.(pp. 123-140). Londrina: Eduel.

Dante, L. R. (2004). Matemática. São Paulo: Ãtica. 1 ed.

Denzin, N. K., &Lincol. Y.S.(2005).The sage of qualitative research.3ª ed. Thousand Oaks: SAGE Publication.

Ferruzi, E.C., & Almeida, L.M.W de. O contexto da modelagem matemática: possibilidade de construção do conhecimento. In.: Proceeding of 6st National Conference of Mathematical Modelling, Londrina: UEL.

Glock, H.J. (1998). Dicionário de Wittgenstein. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1998.

Gottschalk, C. M. C. (2004a). A natureza do conhecimento matemático sob a perspectiva de Wittgenstein: algumas implicações educacionais. Cadernos de História e Filosofia das Ciências, 14,( 2), 305-334.

Gottschalk, C. M. C. (2004b). Reflexões sobre contexto e significado na educação matemática. In: Proceding of 7stLocal Reunion of the Mathematical Education, São Paulo.

Gottschalk, C. M. C. (2008). A construção e transmissão do conhecimento matemático sob uma perspectiva wittgensteiniana. Cadernos Cedes,Campinas, 28,75-96.

Harré. R.,&Tissaw. M.A.(2005).Wittgenstein and Psychology. A practical guide. ASGATE: ENGLAND.

Jesus, W.P. de J. (2002). Educação Matemática e filosofias sociais da Matemática: um exame das perspectivas de Ludwig Wittgenstein, Imre Lakatos e Paul Ernest. (Doctoral Dissertation) – Faculdade de Educaçãoda Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

Kaiser, G., & Schwarz, B. (2010) Authentic modeling problems in mathematics education-examples and experiences. Journal Mathematics Didactic, 31, 51-76.

Maaβ, K.(2006).What are modelling competencies? ZDM –The International Journal on Mathematics Education, 38(2), 113-142.

Miguel, A., Milela, D. S., & Moura, A. R. L. (2010). Desconstruindo a matemática escolar sob uma perspectiva pós-metafísica de educação. Zetetiké, 18, 129- 203.

Miles, M. B., &Huberman, A. N. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. 2. ed. Thousand Oaks: Sage.

Moreno, A. (2003) Descrição fenomenológica e descrição gramatical -ideias para uma pragmática filosófica. Revista Olhar, 7. n. 7, 94-139.

Moreno, A. (2005). Os labirintos da linguagem:ensaio introdutório. São Paulo: Moderna.

Programme for International Student Assessment(Pisa). (2009). Assessmentframework: key competencies in reading, mathematics and science. 2009.

Schwarkoph, R. (2007). Elementary modeling in mathematics lessons: the interplay between “real-world†knowledge and “mathematical structuresâ€. In: W. BLUM, et al.,ICMI Study 14:applications and modelling in mathematics education –discussion document. (pp. 209-216).

Sfard, A. (2007)When the rules of discourse change, but nobody tells you: making sense of mathematics learning from a commognitive standpoint. The Journal of the learning Sciences, 16(4), 567-615.

Sfard, A. (2008).Thinking as communicating: human development, the growth of discourses, and mathematizing. Cambridge: university press.

Silva, M. C. F. (2002). Pausas em textos orais e espontâneos e em textos falados. Linguagem em discurso, 3(1), 111-133.

Silveira, E., & Caldeira, A.D. (2010). Modelagem matemática: é possível fazer sem saber. In.: Proceding of 10stNational Reunion of the Mathematical Education, Salvador.

Vilela. D. S. (2007). Matemáticas nos usos e jogos de linguagem: ampliando concepções na Educação Matemática. (Doctoral Dissertation) – Faculdade de Educação, Unicamp, Campinas.

Vilela. D. S. (2010). Discussing a philosophical background for the ethnomathematical program. Educational Studies in Mathematics, 75, 345-358.

Wittgenstein, L.(1999). Investigações filosóficas. Trad. José Carlos Bruni. São Paulo: Nova Cultural.

Publicado

2014-05-01

Como Citar

SOUZA, E. G.; BARBOSA, J. C. Some implications of Wittgenstein’s idea of use for learning mathematics through mathematical modelling. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 4, n. 2, p. 114-138, 1 maio 2014.

Edição

Seção

Artigos