Humans-with-internet or internet-with-humans: a role reversal?

Autores

Palavras-chave:

Mathematics Teaching, Activity Theory, Humans-With-Media, Distance Online Education, Expansive Transformations

Resumo

The aim of this article is to analyze possible influences of the internet on mathematics online distance education and to discuss the interrelationships between the human and non-human actors involved. To do so, we analyzed empirical data produced in a mathematics education course for teachers. The discussion is based on the approach of Activity Theory and on the construct humans-with-media. As an analysis tool, we used the notion of mini-cyclones of expansive transformation. The results indicated that the activity of “doing math online” developed two roles for the internet: artifact and community. This double role contributed to the transformation of the basis of the activity and leveraged distinct movements. In addition, we found that human and non-human actors interacted in such a way that both were able to play identical roles in an activity system.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Araújo, J. L., e Kawasaky, T. (2013). Movimento e rigidez de certo triângulo: um enfoque Histórico-Cultural de pesquisas em Educação Matemática. Em: C. R. Ferreira (Ed.), Anais do Encontro Nacional de Educação Matemática: Retrospectivas e Perspectivas (Vol 1, pp. 1-13). Curitiba, Brasil: Pontifícia Universidade Católica.

Baldwin, R. (1998). Technology's impact on faculty life and work. New Directions for Teaching and Learning, 77(1), 7-21.

Borba, M. C. (1993). Students understanding of transformations of functions using multi-representational software. (Tese de doutorado não publicada) - Faculty of graduate school of Cornel University, Ithaca, New York, United States.

Borba, M. C. (1999). Tecnologias Informáticas na Educação Matemática e Reorganização do Pensamento. Em: M. A. V. Bicudo (Ed.), Pesquisa em Educação Matemática: Concepções e Perspectivas (pp. 285 - 295). São Paulo, Brasil: Editora UNESP.

Borba, M. C. (2012). Humans-With-Media and continuing education for mathematics teachers in online environments. ZDM Mathematics Education, 44(6), 1-14.

Borba, M. C., e Villarreal, M. V. (2005). Humans-With-Media and the Reorganization of Mathematical Thinking: information and communication technologies, modeling, experimentation and visualization. New York, United States: Springer.

Borba, M. C., Malheiros, A. P. S., e Amaral, R. B. (2011). Educação a distância online. (3ª ed.). Belo Horizonte, Brasil: Autêntica.

Borba, M. C., e Chiari, A. (2013). Tecnologias Digitais e Educação Matemática. São Paulo, Brasil: Livraria da Física.

Engeström, Y. (1987). Learning by expanding: an activity-theoretical approach to developmental research. [DX versão leitura].

Engeström, Y. (1999). Learning by expanding: ten years after. [DX versão leitura].

Engeström, Y. (2001). Expansive learning at work: toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of Education and Work, 14 (1), 133-156.

Engeström, Y. (2002). Non Scolae Sed Vitae Discimus: como superar a encapsulação da aprendizagem escolar. Em: H. Daniels (Ed.) Uma Introdução a Vygotsky (pp. 175-197). São Paulo, Brasil: Edições Loyola.

Gracias, T. A. (2003). A natureza da reorganização do pensamento em um curso a distância sobre Tendências em Educação Matemática (Tese de doutorado não publicada). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Rio Claro, Brasil.

Harasim, L. (1990). Online education: A new domain. In: R. Mason & A. Kaye (Eds.), Mindwave: Communications, computers and distance education (pp. 50-62). Exeter, England: Pergamon Press.

Jaccoud, M., e Mayer, R. A. (2008). A observação direta e a pesquisa qualitativa. Em: J. Poupart, J-P. Deslauriers, A. P. Pires, A. Lapparriére, R. Mayer, e L-H. Groulx (Eds.), A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos (pp. 254-294). Petrópolis, Brasil: Vozes.

Kaptelinin, V. (2005). The object of activity: Making sense of the sense-maker. Mind, Culture, and activity. An International Journal, 12(1), 4-18.

Lévy, P. (1993). As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro, Brasil: Editora 34.

Lincoln, Y., & Guba, E. (1985). Naturalistic Inquiry. Londres, England: Sage Publications.

Malheiros, A. P. S. (2008). Educação Matemática Online: a elaboração de projetos de modelagem (Tese de doutorado não publicada) Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Rio Claro, Brasil.

Mcdonald, J. (2002). Is "as good as face-to-face" as good as it gets? Journal of Asynchronous Learning Network, 25(10), 10-23.

Rosa, M., e Maltempi, M. V. (2010). A Construção do conhecimento matemático sobre integral: o movimento hipertextual em um curso utilizando o RPG online. Em: A. P. Jahn e N. S. G. Allevato (Eds.), Tecnologias e educação matemática: ensino, aprendizagem e formação de professores (pp. 25 - 44). Recife, Brasil: SBEM.

Santos, S. C. (2006). A produção matemática em um ambiente virtual de aprendizagem: o caso da geometria euclidiana espacial (Tese de mestrado não publicada). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Rio Claro, Brasil.

Scagnoli, N. (2005). Impact of online Education on Traditional Campus-based Education. International Journal of Instructional Technology & Distance Learning, 2(10), 1-14.

Silva, M. (2003). Educação Online. São Paulo, Brasil: Loyola.

Souto, D. L. P. (2013). Transformações Expansivas em um curso de Educação Matemática a Distância Online (Tese de doutorado não publicada). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Rio Claro, Brasil.

Souto, D. L. P., e Borba, M. C. (2013). Transformações expansivas em Sistemas de Atividade: o caso da produção matemática com a Internet. Revista Perspectivas em Educação Matemática, 6(1), 14-57.

Tikhomirov, O. K. (1981). The psychological consequences of the computerization. In: J. Werstch (Ed.), The concept of activity in soviet psychology (pp. 256 - 278). New York, United States: Sharp.

Villarreal, M., e Borba, M.C. (2010). Collectives of humans-with-media in mathematics education: notebooks, blackboards, calculators, computers and ... notebooks throughout 100 years of ICMI. ZDM Mathematics Educations, 42(1), 49-62.

Zulatto, R. B. A. (2007). A natureza da Aprendizagem Matemática em um Ambiente online de Formação Continuada de Professores (Tese de doutorado não publicada). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Rio Claro, Brasil.

Publicado

2018-12-26

Como Citar

SOUTO, D. L. P.; BORBA, M. DE C. Humans-with-internet or internet-with-humans: a role reversal?. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 8, n. 3, p. 2-23, 26 dez. 2018.

Edição

Seção

Artigos