Mathematics Education in a cultural-historical perspective: elements for a new school culture
Palavras-chave:
Mathematics Teaching, Theoretical Thinking, School CultureResumo
With this article we want to discuss, considering some pedagogical implications of culturalhistorical theory, the necessity of a new school culture that encourages the creation of learning activity as the activity that guides and promotes the development of Higher Psychological Functions in the age corresponding from elementary to high school. To achieve this goal, we discuss some concepts of cultural-historical theory and point out its implications to direct thinking and acting of teachers committed to developmental education. In this perspective, we set learning and development of theoretical thinking as a goal forteaching mathematics, noting that theoretical thinking, as well as other human higher mental functions that shape human development, have education and teaching as their universal forms.Downloads
Referências
AQUINO, O.F. (2013). L.V. Zankov; aproximações à sua vida e obra. IN: LONGAREZI, A.M.; PUENTES, R.V. (orgs). Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Uberlândia: EDUFU.
BEATÓN, G. A. (2012). Una Concepción Integradora sobre el Desarrollo del ser Humano y su Importancia para la Educación. In: LIMA E DIAS, M.A.; FUKUMITSU, K.O.; TORRES DE MELO, A.F. (orgs). Temas Contemporâneos em Psicologia do desenvolvimento. São Paulo: Edit. Vetor.
BRASIL. (2015). Prova Brasil 2013. DisponÃvel em http://www.qedu.org.br/brasil/aprendizado. Acesso em 03/04/2016.
DAVIDOV, V. (1987). Análisis de los Principios Didácticos de la Escuela Tradicional e Posibles Principios de Enseñanza en el Futuro Próximo. In: DAVIDOV, V. e SHUARE, M. (orgs) - La Psicologia Evolutiva y Pedagógica en la URSS (Antologia). Moscou: Editorial Progresso.
DAVIDOV, V. (1988). Problems of the Child’s Mental Development. Soviet Education, v. 30, n. 8, p. 44-97. Aug.
DAVIDOV, V. V., SLOBODCHIKOV V.I., TSUKERMAN, G.A. (2014). O aluno das séries iniciais do ensino fundamental como sujeito da atividade de estudo. Ensino Em Re-Vista, v.21, n.1, p.63-76, jan./jun.
DUSAVITSKII, A.K. (2014). Educação Desenvolvente e a Sociedade Aberta. Trad. Maria Auxiliadora Soares de Farias, Stela Miller, Suely Amaral Mello. Ensino Em Re-Vista, v.21, n.1, p.77-84, jan./jun.
GALPERIN, P. (1987). Sobre la investigación del desarrollo intelectual del niño. In: DAVIDOV, V. e SHUARE, M. (orgs) - La Psicologia Evolutiva y Pedagógica en la URSS (Antologia). Moscou: Editorial Progresso.
GOLDER, M. (org.). (2002). Angustia por la utopia. Buenos Aires: Ateneo Vigotskiano de la Argentina.
HOBOLD, E. S. F. (2014). Proposições para o ensino da tabuada com base nas lógicas formal e dialética Dissertação (mestrado) – Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, 2014.
LEONTIEV. A.N. (1978). O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte Universitário.
LEONTIEV. A.N. (1978a). Actividad, Conciencia y Personalidad. Buenos Aires, Ediciones Ciencias del Hombre.
LEONTIEV. A.N. (1988). Uma Contribuição para a Teoria do Desenvolvimento da Psique Infantil. In: VYGOTSKY, L.S. e outros – Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. S.P: Ãcone/Edusp.
MEIRA, M. E. M. (2012). Incluir para continuar excluindo: a produção da exclusão na educação brasileira à luz da psicologia histórico-cultural. In: FACCI, M. G.; MEIRA, M. E. M.; TULESKI, S. C. (Orgs.). A exclusão dos “incluÃdosâ€: uma crÃtica da psicologia da educação à patologização e medicalização dos processos educativos. Maringá: Eduem. p. 75-106.
NASCIMENTO, C. P.; MOURA, M. O. de. (2012). A análise histórica dos objetos de ensino como ação de pesquisa das investigações fundamentadas na Teoria Histórico-Cultural. In: I Congresso Internacional sobre a Teoria Histórico-Cultural e 11ª Jornada do Núcleo de Ensino de MarÃlia. (Anais de Congresso).
PODDIAKOV, N. (1987). Sobre el problema del desarrollo del pensamiento en los preescolares. in DAVIDOV, V. e SHUARE, M. (orgs) - La Psicologia Evolutiva y Pedagógica en la URSS (Antologia). Moscou: Editorial Progresso.
REPKIN, V.V. (2014). Ensino desenvolvente e atividade de estudo. Ensino Em Re-Vista, v.21, n.1, p.10-33, jan./jun.
RIVIÈRE, A. , (1984). La psicologÃa de Vygotski. Madrid: Visor.
VYGOTSKY, L. S. (1995). Obras Escogidas vol. III. Madrid: Visor.
VYGOTSKY, L. S. (2010). Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Psicologia USP. São Paulo, 21(4). p. 681-701.
ZAPORÓZHETS, A. (1987). Importância dos perÃodos iniciais da vida na formação da personalidade infantil. In: DAVIDOV, V. e SHUARE, M. (orgs) - La Psicologia Evolutiva y Pedagógica en la URSS (Antologia). Moscou: Editorial Progresso.
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Este trabalho está licensiado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.