Teachers’ training for primary education (1830-1980): a comparative study between Brazil and Portugal

Autores

Palavras-chave:

Teacher Education, History of Education, Primary School

Resumo

This comparative historical study analyzes the formation of primary teachers in Brazil and Portugal, between 1830 and 1980. Therefore, this paper considers the school culture as a specific culture and that its historical analysis involves studying the shaping of teachers' training for primary schools in both countries. This work intends to answer the following question: what training trajectories followed primary teachers in Brazil and Portugal during the educational reforms based on political and social changes in these two countries during this period? This study shows that different school cultures had their differences and similarities in the training of their teachers for primary school and many changes happened in the name of a transformation of the society, so that they could, better prepared, contribute to the democratization of primary education and to the qualification of students for the labor market.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ABREU, I. & ROLDÃO, M C. (1989). A evolução da escolaridade obrigatória em Portugal nos últimos vinte anos. In: Pires, E. L. (Ed.) O ensino básico em Portugal. (p.41-94).1 ed. Porto: Edições ASA. (pp.41-94).

ALMEIDA, J. S. de. (2006). Mulheres na Educação: missão, vocação e destino? A feminilização do magistério ao longo do século XX. In: Saviani, D. (org.). O legado Educacional do século XX no Brasil. (pp. 59-107). 2 ed. Campinas, SP: Autores Associados.

BRASIL. Parecer nº 853/71, de 12 de novembro de 1971, do CFE. (1971, 12 de novembro). Núcleo-comum para os currículos do ensino de 1º e 2º graus: a doutrina do currículo na Lei 5.692.

BRASIl/MEC/CFE. Parecer 349/72. Documenta. (1972, abril). n. 137, p. 155-173.

BRITO, J. M. B. & Rosas, F. (1996). Dicionário de história do Estado Novo. v. 1.

CARVALHO, R. (1985). História do Ensino em Portugal. Fundação Calouste Gulbenkian. Lisboa.

CHARTIER, R. (2007 ). La historia o la lectura del tiempo. Barcelona: editorial Gedisa S.A.

Cipriani, J. R. (2006). Escola Normal Pedro II (1940-1950): um estudo sobre a formação de sujeitos. Dissertação de Mestrado em Educação. Centro de Ciências da Educação da Universidade Regional de Blumenau – FURB, Brasil.

Decreto- Lei nº 45810, do dia 9 de julho de 1964. (1964, 9 julho). Ministério da Educação Nacional - Secretaria-Geral. Diário do Governo, nº 160/64. Série I. p. 876-877. Lisboa. Portugal.

Decreto- Lei nº 8530 de 2 de janeiro de 1946. (1946, 4 janeiro). Promulga a Lei Orgânica do Ensino Normal. (p.116-118). Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Rio de Janeiro. Brasil.

Decreto Lei nº. 5.692/71, de 11 de agosto de 1971. (1971,12 de agosto). Brasília, Diário Oficial. Brasil.

Decreto- Lei nº43369 do dia 2 de dezembro de 1960. (1960, 2 dezembro). Diário do Governo, nº 270. p. 2674. Série I. Lisboa. Portugal.

HILSDORF, M. L. (2005). História da Educação no Brasil: leituras. São Paulo: Pioneira Thomson Learning.

MEDINA, D. (2007). A produção oficial do MMM para o ensino primário do Estado de São Paulo (1960-1980). Dissertação de Mestrado em Educação Matemática. Departamento de Matemática, PUC-SP, Brasil.

MOGARRO, M. J. (2001). A formação de professores no Portugal contemporâneo: a Escola do Magistério Primário de Portalegre. Tese de Doutorado em Pedagogia. Cáceres: Universidade da Extremadura, Espanha.

NATSUME, M. (2005). Ensinar a ensinar: um estudo acerca da formação de professores para o ensino fundamental (1876-1880). In: Anais Eletrônicos da 28ª Reunião Anual da Amped. 40 anos da pós-graduação em educação no Brasil: produção de conhecimentos, poderes e práticas. Caxambu, Minas Gerais.

PETRY, E. C. (2002). LDB – Lei de Diretrizes e Bases: uma abordagem orientadora. Porto Alegre: AGE.

PILETTI, N. (1996). História da Educação no Brasil. São Paulo: Ãtica.

PIMENTA, S. G. (2006). O Estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 7 ed. São Paulo: Cortez.

PINHEIRO, M. (2007, 15 fevereiro). Entrevista oral informal concedida à Rosimeire Aparecida Soares Borges. Escola Superior de Educação de Lisboa. Lisboa, Portugal.

Portaria nº 18581 do dia 8 de julho de 1961. (1961, 8 julho). Diário do Governo, nº 827, p.827. Lisboa. Portugal.

PORTUGAL. (1976). Ministério da Educação e Investigação Científica. Plano de Estudos das Escolas do Magistério Primário. Secretaria de Estado da Orientação Pedagógica. Direcção Geral do Ensino Básico. Lisboa. Portugal.

PORTUGAL. (1978). Ministério da Educação e Cultura (1978-1979). Plano de Estudos das Escolas de Magistério Primário. Direção-Geral do Ensino Básico. Lisboa. Portugal.

REIS FILHO, C. (1995). A educação e a ilusão liberal. 2. ed. Campinas: Autores Associados.

RIBEIRO, M. L. S. (1987). História da educação brasileira: a organização escolar. São Paulo: Cortez.

ROMANELLi, O. (2009). História da Educação no Brasil. 3 ed. Rio de Janeiro: Editora Vozes.

SAMPAIO, J. S. (1977). O Ensino Primário 1911-1969: contribuição monográfica. v.3. 3º período 1955-1969. Fundação Calouste Gulbenkian. Centro de Investigação Pedagógica. Lisboa.

SAVIANI, D. (1996). Política e Educação no Brasil. 3 ed. Campinas, SP: Autores Associados.

SAVIANI, D. (2005). História da formação docente no Brasil: três momentos decisivos. Revista do Centro de Educação. Santa Maria. v. 30, n. 2, p. 11-26. Recuperado em 10 fevereiro, 2015, a partir de http://coralx.ufsm.br/revce/revce/2005/02/a1.htm.

SAVIANI, D. (2006). Política e Educação no Brasil: o papel do Congresso Nacional na legislação do ensino. 6 ed. Campinas, SP: Autores Associados.

SAVIANI, D. (2008). A pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas: Autores Associados.

SAVIANI, D. (2009). Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Rev. Bras. Educ. [online]. vol.14, n.40, pp. 143-155. ISSN 1809-449X.

SAVIANI, D. (Org.); Jane Soares de Almeida; Rosa Fátima de Souza; Vera Teresa Valdemarin. (2004). O legado Educacional do século XX no Brasil. 2 ed. Campinas, SP: Autores Associados.

STANG, B.L.S. (2008). A nova educação nas páginas da revista Escola Portuguesa (1934-1940). In: Actas do VII Congresso Luso Brasileiro de História da Educação. Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação. Porto. Portugal.

STOER, S. (1982). Educação, estado e desenvolvimento em Portugal. Livros Horizonte: Lisboa.

TANURI, L. (2000). História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação. nº 14, p.61-88, mai-jun-jul-ago.

VALENTE, W. R. (2009). Pensamento pedagógico e aritmética escolar para o curso primário, no Brasil e na Espanha: tempos de ensino intuitivo. Ediciones Universidad de Salamanca. nº 15. Venda Nova: Bertrand Editora.

VIÑAO, A. (2000). Culturas escolares e reformas: sobre a natureza histórica dos sistemas e instituições educativas. Universidade de Murcia. Espanha.

ZOTTI, S. A. (2004). Sociedade, educação e currículo no Brasil: dos jesuítas aos anos de 1980. Campinas: Autores Associados

Publicado

2015-07-01

Como Citar

BORGES, R. A. S. Teachers’ training for primary education (1830-1980): a comparative study between Brazil and Portugal. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 5, n. 2, p. 145-162, 1 jul. 2015.

Edição

Seção

Artigos