Proportion in school mathematics textbooks: a comparative study

Autores

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v1i1.1124

Palavras-chave:

Textbooks, Task analysis, Proportion, Curriculum, Middle School Mathematics

Resumo

This paper analyses how proportion is introduced and developed in selected mathematics textbooks for middle school students of Portugal, Spain, Brazil, and USA. The analysis focuses on the nature of the approach and on the cognitive demand, structure, and context of the tasks. The results show that the textbooks tend to present tasks at an intermediate level of cognitive demand and with a closed structure. Nonmathematical contexts predominate in three of the four textbooks. However, there are marked differences in the way textbooks approach the conceptual and procedural aspects of roportion. The way the students are addressed also varies, ranging from a questioning/problem solving style, to an explaining/practicing style, each of these styles supporting a rather different kind of activity

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

APM (1998). Matemática 2001: Diagnóstico e recomendações para o ensino e aprendizagem da Matemática. Lisboa: APM e IIE.

Cabrita, I. (1996). A proporcionalidade directa à luz dos manuais escolares. In CO-VI SIEM (Ed.), Actas do SIEM VI - Seminário de Investigação em Educação Matemática (pp. 95-128). Lisboa: APM.

Christiansen, B., & Walther, G. (1986). Task and activity. In B. Christiansen, A. G. Howson, & M. Otte (Eds.), Perspectives on mathematics education (pp. 243-307). Dordrecht: D. Reidel.

GAVE (2001). Resultados do estudo internacional PISA 2000. Mem Martins: Editorial do Ministério da Educação.

Gimeno, J. (1989). El curriculum: Una reflexión sobre la pratica. Madrid: Morata.

Lesh, R., Post, T., & Behr, M. (1988). Proportional reasoning. In J. Hiebert & M. Behr (Eds.), Number concepts and operations in the middle grades (pp. 93-118). Reston: NCTM e Lawrence Erlbaum.

Li, Y. (2000). A comparision of problems that follow selected content presentations in American and Chinese mathematics textbooks. Journal for Research in Mathematics Education, 31(2), 234-241.

Ministério da Educação (1991). Programa de Matemática: Plano de organização do ensino-aprendizagem (2º ciclo do ensino básico). Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda.

Ministério da Educação (2001). Currículo nacional do ensino básico: Competências essenciais. Lisboa: Ministério da Educação, Departamento de Educação Básica.

Ministério da Educação e Ciência (1998). Parâmetros curriculares nacionais (5ª a 8ª séries). Brasília: Ministério da Educação e Ciência, Secretaria de Educação Fundamental.

NCTM (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.

NCTM (1991). Professional standards for teaching mathematics. Reston, VA: NCTM.

NCTM (1998). Principles and standards for school mathematics: Working draft. Reston: NCTM.

NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston: NCTM.

NCTM (2006). Curriculum focal points for prekindergarden to grade 8 mathematics. Reston: NCTM.

OCDE (2004). Learning for Tomorrow's World: First results from PISA 2003. Paris: OCDE.

Pepin, B., & Haggarty, L. (2004). Mathematics textbooks and their use in secondary classrooms in England, France and Germany: Connections, quality and entitlement, Proceedings of the 28th PME International Conference (pp. 391).

Ponte, J. P. (1995). Do tangram ao cálculo das áreas: Procurando pôr em prática os novos programas. In A. P. Mourão, I. Rocha, J. A. Fernandes, J. Fernandes & L. S. Almeida (Eds.), Actas do V Seminário de Investigação em Educação Matemática (pp.35-50).Lisboa: APM.

Ponte, J. P. (2005). Gestão curricular em Matemática. In GTI (Ed.), O professor e o desenvolvimento curricular (pp. 11-34). Lisboa: APM.

Real Decreto 116/2004, de 23 de Janeiro: Ministério da Educação e Ciência de Espanha.

Real Decreto 830/2003, de 27 de Junho: Ministério da Educação e Ciência de Espanha.

Ruggiero, M. A., & Basso, I. S. (2003). A Matemática no livro didáctico: Uma reflexão crítica na perspectiva histórico-cultural. BOLEMA, 20, 17-36.

Shield, M., & Dole, S. (2002). Investigating textbook presentations of ratio and proportion, Proceedings of the Twenty-Fifth Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia . Aukland, NZ: MERGA.

Skovsmose, O. (2000). Cenários para investigação. Bolema, 14, 66-91.

Smith, M. S., & Stein, M. K. (1998). Selecting and creating mathematical tasks: From research to practice. Mathematics Teaching in the Middle School, 3(5), 344-350.

Spinillo, A. G. (1992). A importância do referencial de “metade†e o desenvolvimento do conceito de proporção. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 8(3), 305-317.

Spinillo, A. G. (1996). An historical incursion into the hidden side of the early development of equations. In J. Giménez, R. C. Lins, & B. Gómez (Eds.), Arithmetics and algebra education: Searching for the future (pp. 132-137). Tarragona: Computer Engeneering Department, Universitat Rovira i Virgili.

Stein, M. K., & Smith, M. S. (1998). Mathematical tasks as a framework for reflection: From research to practice. Mathematics Teaching in the Middle School, 3(4), 268-275.

Publicado

2011-01-01

Como Citar

PONTE, J. P. DA; MARQUES, S. Proportion in school mathematics textbooks: a comparative study. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 1, n. 1, p. 36-53, 1 jan. 2011.

Edição

Seção

Artigos