Exploring the interfaces between Statistics and Financial Education: Brazilian High School students’ perception of the Sustainable Development Goals
DOI:
https://doi.org/10.37001/ripem.v14i3.3864Palavras-chave:
Statistical Education, Financial Education, Transdisciplinarity, Sustainability, SDGResumo
Brazil is experiencing broad curricular reform, after the publication of the National Common Curricular Base — BNCC, especially with the advent of New Secondary Education, such as the introduction of Financial Education, the expansion and deepening of Statistical Education, guidance for the approach through projects and the appreciation of contemporary transversal themes concerned with the environment (such as the Sustainable Development Goals — SDG, proposed by the UN in the 2030 Agenda). In this context, we conducted qualitative research, of an exploratory nature, involving 99 high school students, seeking to understand their perception regarding such changes, involving Statistics, Financial Education and SDG. The results indicate a lack of confidence in the school's ability to adequately guide them regarding their Financial Education, recognition of the need to improve knowledge in Probability and Statistics, to understand the new challenges of the 21st century, exposed in the 2030 Agenda, as well as to promote changes socioeconomic conditions to meet such demands.
Downloads
Referências
Batanero, C. & Díaz, C. (2011). Estadística con proyectos. Granada: Universidad de Granada.
Ben-Zvi, D. & Garfield, J. B. (Ed.). (2004). The challenge of developing statistical literacy, reasoning and thinking. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC/SEB.
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2019a). Referenciais Curriculares para a Elaboração de Itinerários Formativos. Brasília, DF: MEC/SEB.
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2019b). Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: contexto histórico e pressupostos pedagógicos. Brasília, DF: MEC/SEB.
Cazorla, I. M. & Giordano, C. C. (2021). O papel do letramento estatístico na implementação dos Temas Contemporâneos Transversais da BNCC. In: C. Monteiro & L. Carvalho (Org.). Temas emergentes em Letramento Estatístico (pp. 88-111). Recife, PE: EdUFPE.
Cobb, G. W. & Moore, D. (1997). Mathematics, Statistics, and Teaching. The American Mathematical Monthly, 104, 801-823.
CONSED — Conselho Nacional dos Secretários de Educação. (2020). Frente Currículo e Novo Ensino Médio. Coletânea de materiais. Recomendações e orientações para elaboração e arquitetura curricular dos itinerários formativos. Brasília, DF: Consed.
Creswell, J. W. & Creswell, J. D. (2021). Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. (5. ed.). Porto Alegre, RS: Penso Editora.
Fazenda, I. C. A. (2002). Construindo aspectos teórico-metodológicos da pesquisa sobre interdisciplinaridade. In: Fazenda, I. C. A. (Org.). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. (pp. 11-29). São Paulo, SP: Cortez.
Fazenda, I. C. A. (2011). Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro. São Paulo, SP: Loyola.
Gal, I. (2019). Understanding statistical literacy: About knowledge of contexts and models. In: Actas del Tercer Congreso International Virtual de Educación Estadística (pp. 1-15). Granada, Espanha.
Giordano, C. C.; Araújo, J. R. A. & Coutinho, C. Q. S. (2019). Educação estatística e a base nacional comum curricular: o incentivo aos projetos. Revista Eletrônica de Educação Matemática, 14, 1-20.
Giordano, C. C.; Assis, M. R. S. & Coutinho, C. Q. S. (2019). A Educação Financeira e a Base Nacional Comum Curricular. Em Teia, 10(3), 1-20.
Giordano, C., Lima, R. F. & Silva, A. W. (2021). Literacia estatística, probabilística e financeira: caminhos que se cruzam. REnCiMa. Revista de Ensino de Ciéncias e Matemática, 12(6), 1-26.
Kistemann Jr, M. A.; Giordano, C. C. & Damasceno, A. V. C. (2022). Cenários para entender o Novo Ensino Médio no contexto da Matemática e da Educação Financeira Escolar. Em Teia, 13 (3), 261-289.
Lima, O. S.; Lima, R. F.; Silva, A. W. J. & Giordano, C. C. (2022). Desafios na formação de professores que ensinam estocástica, no contexto da reforma curricular pós-BNCC. In: Proceedings of the 11th International Conference on Teaching Statistics (pp. 1-6). Rosário, Argentina
ONU — Organização das Nações Unidas. Assembleia Geral das Nações Unidas. (2015). Transforming our world: The 2030 Agenda for sustainable development. New Iork: ONU.
Pereira, F. A.; Gautério, T. S.; Cavalcante, H. C. & Giordano, C. C. (2022). Exploring interdisciplinarity in Project Based Learning: choosing the research theme. Proceedings of the 11th International Conference on Teaching Statistics. (pp. 1-4). Rosário, Argentina.
Porciúncula, M. (2022). Letramento Multimídia Estatístico - LeME: Projetos de Aprendizagem Estatísticos na Educação Básica e Superior. Curitiba, PR: Appris.
Santo, C. F. A. E., Giordano, C. C., Almouloud, S. A. & Nunes, J. M. V. (2022). O conhecimento tecnológico e pedagógico de conteúdo e os desafios para a Educação Financeira e Educação Fiscal. Em Teia, 13(3), 150-177.
São Paulo. (2020). Secretaria de Estado da Educação. Currículo Paulista: Ensino Médio. São Paulo, SP: SEE.
São Paulo. Secretaria de Estado da Educação. (2022). Matemática Conectada: Material de Apoio ao Planejamento e Práticas de Aprofundamento. São Paulo, SP: SEE.
Smole, K. S. & Diniz, M. I. (2020). Ser Protagonista: Matemática e Suas Tecnologias — Álgebra e Educação Financeira. São Paulo, SP: SM Educação.
Vásquez, C., Alsina, Á., Seckel, M. J. & García-Alonso, I. (2023). Integrating sustainability in mathematics education and statistics education: A systematic review. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 19(11), xx-yy.
Watson, J. M. (1997). Assessing statistical thinking using the media. The Assessment Challenge in Statistics Education, 12, 107-121.
WWF — World Wildlife Fund (2024). Pegada Ecológica. Disponível em https://www.wwf.org.br/nosso_trabalho/pegada_ecologica; acesso em 14 mar 2024.
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Este trabalho está licensiado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.