Mathematics Teaching Laboratory: in service education of Mathematics teachers in the wilderness of Pernambuco
DOI:
https://doi.org/10.37001/emr.v29i84.3919Keywords:
Mathematics Education, Mathematics Teaching Laboratory, Teacher Education who teach MathematicsAbstract
This article presents aspects of a completed post-doctoral study in Mathematics Education on the understanding and use of the Mathematics Teaching Laboratory by Mathematics teachers in the wilderness of Pernambuco. Four in service education meetings did in person, which recorded via audio, with the participation of 95 teachers from the final years of Elementary School. In the first meeting it was applied an individual questionnaire to the teachers with the aim of characterizing this group regarding the aspects of the proposed study. The results indicate that the teachers had an elementary understanding of what a Mathematics Teaching Laboratory is, conceiving it as a storage room for industrialized materials purchased by the respective schools. This perspective points to a lacunar education on what a Mathematics Teaching Laboratory is and confirms a demand for initial and continued teacher education in its use.
Downloads
References
BERTONI, N. E. Mudanças nos conteúdos de matemática e de didática da matemática no curso de magistério: o exemplo do Distrito Federal. In: Ministério da Educação e do Desporto. Boletim Pró – Mat Informa, [S. l.], n. 1, p. 76-83, jul. 1998. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/222458/boletim%20promat%20jul%201998%20artigo%20mudan%c3%a7a%20nos%20conte%c3%bados%20magisterio%20p%2076%20a%2083.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 20 fev. 2024.
BERTONI, N. E.; GASPAR, M. T. J. Laboratório de ensino de matemática da Universidade de Brasília: uma trajetória de pesquisa em educação matemática, apoio à formação do professor e interação com a comunidade. In: LORENZATO, S. (org.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. 1. ed. Campinas: Autores Associados, 2006. p. 135-151.
D'AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. Insubordinação criativa: um convite à reinvenção do educador matemático. Bolema, Rio Claro, v. 29, n. 51, p. 1-17, abr. 2015. Disponível em: scielo.br/j/bolema/a/XZV4K4mPTfpHPRrCZBMHxLS/?format=pdf. Acesso em: 02 ago. 2024.
EUGENIO, R. S. Letramento probabilístico nos anos finais do ensino fundamental: um processo de formação dialógica com professores de matemática. 2019. 233f. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica) – Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.
GADOTTI, M. Perspectivas atuais da educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000. 294 p. ISBN 85-7307-620-8.
KALEFF, A. M. M. R. Vendo e entendendo poliedros. 3. ed. Niterói, RJ: Ed. UFF, 2003.
KALEFF, A. M. M. R. (org.). Vendo com as mãos, olhos e mente: um laboratório e um museu de Educação Matemática para o aluno com deficiência visual. Niterói-RJ: CEAD/UFF, 2016a. Disponível em: http://drive.google.com/file/d/0B-0M9GEU6FsoVRGRoQTZmWTRhTGM/view?usp=sharing_eid&ts=5787e9f0. Acesso em 20 fev. 2024.
KALEFF, A. M. M. R. Memórias de uma trajetória acadêmica de perseverança: vivências de uma educadora matemática em um curso de formação de professores de Matemática. Niterói: CEAD/UFF, 2016b.110 p. ISBN 978-85-620-0757-6. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/files/livro_ana.pdf. Acesso em: 24 fev. 2024.
KALEFF, A. M. M. R.; GARCIA, S. S.; REI, D. M. Quebra-cabeças geométricos e formas planas. 3. ed. Niterói: Ed. UFF, 2005.
KALEFF, A. M. M. R.; ROSA, F. M. C. A insubordinação criativa e um laboratório de ensino: ações de duas educadoras matemáticas na formação de professores de matemática. In: KALEFF, A. M. M. R.; PEREIRA, P. C. (org.). Educação matemática: diferentes olhares e práticas. 1. ed. Curitiba: Appris, 2020. 207 p. ISBN 9786558204015.
LORENZATO, S. Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos manipuláveis. In: LORENZATO, S. (org.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. 1. ed. Campinas: Autores Associados, 2006. p. 3-38.
LORENZATO, S. (org.). O Laboratório de ensino de matemática na formação de professores. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012. ISBN 978-85-7496-165-1.
OLIVEIRA, C. E.; CAVALCANTE, J. L.; ANDRADE, V. L. V. X. Mapeamento das pesquisas brasileiras sobre laboratórios associados à Matemática: análise de 40 anos de produção. Revista Paraense de Educação Matemática, [S. l.], v. 12, n. 28, p. 405-426, ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.405-426. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/7544. Acesso em: 20 fev. 2024.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987. 175 p. ISBN 85-224-0273-6.
Published
How to Cite
Issue
Section
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.